Mere end 1.5 mio pantfri dåser det seneste år: Lidl Danmark ønsker politisk løsning på pantfri emballage

Ifølge Danmarks Naturfredningsforening er ni ud ti dåser, der ender i naturen i Danmark uden pant, og altså dåser, der kommer fra handlen ved den dansk-tyske grænse.[1] Og dem er danskerne tilsyneladende vilde med. En ny opgørelse fra dagligvarekæden Lidl Danmark viser, at der det seneste år er blevet indleveret mere end halvanden million flasker og dåser uden pant.
”De mange stykker pantfri emballage, der ender i vores pantautomater, vidner desværre om, at der er ekstremt mange pantfri dåser i omløb, og de risikerer meget vel at ende i naturen,” siger Anders Frydendahl, salgsdirektør i Lidl Danmark.
Netop derfor ønsker salgsdirektøren en politisk løsning, hvor der kommer pant på de dåser som sælges massivt i detailhandlen syd for den dansk-tyske grænse:
”Under lukningen af grænsen i foråret blev det tydeligt, at salget af dåser med pant steg. Det salg er nu aftaget efter genåbningen. Det tyder på, at grænsedåserne atter er tilbage i de danske husholdninger. Dåser, der kan ende i naturen. Det er på tide, at der kommer en politisk løsning, hvor vi får sat en stopper for de mange pantfri dåser, der er i omløb.”
Hos Lidl Danmark har man de senere år oplevet en generel stigning i antallet af indleverede dåser og flasker.
Fortsætter med at tage imod alle typer flasker og dåser
Siden opstarten i Danmark for 15 år siden har Lidl Danmark valgt at modtage alle typer af flasker og dåser – også fra konkurrerende dagligvarekæder. Sidste år modtog kæden mere end 60 millioner flasker og dåser i sine butikker.
”Folk skal ikke gå forgæves, når de vil aflevere pant hos os. Det er klart, at de mange typer emballage giver ekstra logistisk arbejde. Men det påtager vi os gerne, så dåser og flasker ikke ender i naturen eller skraldespanden og dermed ikke bliver genanvendt”, siger Anders Frydendahl og fortsætter:
”Derudover kan vi også se, at dem der afleverer pant hos os, også handler hos os. Mere genanvendelse og flere kunder er to sider af godt købmandskab.”
Udover at tilslutte sig de politiske forslag for at få indført pant på grænsedåserne, er Lidl Danmark engageret i dagsordenen med mindre skrald i naturen som hovedsponsor til World Cleanup Day d. 19. september. Engagementet er en del af dagligvarekædens CSR-strategi:
”Det er andet år i træk, vi bakker op om initiativet. Dåser og flasker skal genanvendes, ikke ende i naturen. Det er der desværre stadig et stort behov for, at der bliver sat fokus på”, slutter Anders Frydendahl.
///
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl Danmark, Morten.Vestberg@Lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Fakta
- I 2015 indgik Lidl Danmark en partnerskabsaftale med Danske Hospitalsklovne, hvor kæden løbende bakker op om og støtter foreningens vigtige arbejde.
- Lidl Danmark støtter hospitalsklovnene løbende gennem året, bl.a. ved salg af Klovneis, Favorina produkter og klovnenæser under Spred Glæde-kampagnen samt som hovedsponsor af det landsdækkende Klovneløb.
- Lidl Danmark har monteret donationsknapper på samtlige flaskeautomater i kædens butikker. Flaskepanten bliver doneret lokalt, og kunderne kan ved flaskeautomaten se, hvilket sygehus de støtter.
Vil du vide mere om World Cleanup Day og måske deltage på selve dagen?
Læs mere og følg med på:
Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.
Lidl: På vej mod i morgenHos Lidl indgår plaststrategien som en fast del af den samlede CSR-strategi og bestræbelserne på at træffe ansvarlige miljøbevidste valg. Lidl har forpligtet sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 procent, at udskifte 100 procent af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer inden 2025.
Læs mere om Lidl Danmarks plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed
Om REset Plastic
Schwarz-gruppen er med sine to detailkoncernselskaber, Lidl og Kaufland, en af de største internationale detailhandlere. Den er opmærksom på sit ansvar over for miljøet og tager det videre. Med REset Plastic har koncernen udviklet en holistisk internationalt anvendt strategi, indeholdende fem handlingsområder: fra undgåelse og design, til genanvendelse og fjernelse, til innovation og uddannelse. Dermed bliver visionen om "mindre plastik - lukkede kredsløb" en realitet.
De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:
REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!
REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.
Lær mere: www.reset-plastic.com
[1] https://www.dn.dk/nyheder/graensebajere-giver-naturen-tommermaend/
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 130 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum