Mere end 1.300 nye virksomheder i Region Nordjylland i 2022

Helt præcist 1.304 virksomheder kunne slå dørene op i det forgangne år. Trods usikkerhed på markedet, er der alligevel iværksætterlyst at spore i den nordligste del af landet.
Jacob Christensen Flarup, direktør for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter på Fyn.

Det forgangne år var præget af krig, inflation og et usikkert marked. På trods af de barske vilkår på erhvervsområdet, er der alligevel 1.304 nystiftede virksomheder. Det viser en opgørelse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond.

Danmarks Eksport- og Investeringsfond er en sammenlægning af Vækstfonden, DGIF og EKF Danmarks Eksportkredit og er statens finansieringsfond, der arbejder for at sikre virksomheders adgang til risikovillig kapital – og de er dykket ned i CVR-registeret.

De 1.304 nye virksomheder i 2022 er et fald i forhold til 2021, hvor der blev stiftet 1.533 nye virksomheder.

Selvom iværksætterlysten er faldet siden det seneste år, er regionen faktisk på niveau med dansk erhvervslivs rekordår 2021 og årene før covid-19, som for nogle branchers vedkommende betød flere nystiftede virksomheder.

Derfor er de 1.304 nye virksomheder i 2022 næsten nogenlunde på niveau med årene 2018 og 2019, hvor der blev stiftet henholdsvis 1.374 og 1.372 nye virksomheder i hele Region Nordjylland.

Stabilt niveau af nye virksomheder

Det er blandt andet invasionen af Ukraine i februar, der har ført stigende priser med sig. Generelt er vilkårene for virksomhederne ændret med usikre forsyningskæder og højere energipriser.

Og derfor er det positivt, at der trods de ændrede betingelser for erhvervslivet, stadig er virkelystne danskere, der har mod på at stifte virksomhed. Sådan lyder det fra direktør for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter på Fyn, Jacob Christensen Flarup:

”Der er mange muligheder, også i et mere presset marked. Og vi skal glæde os over de virksomheder, som har mod på at kaste sig ud i iværksætteriet, for de er med til at skabe arbejdspladser, innovation og vækst i Danmark,” siger han.

Innovative startups vokser ud af Nordjylland

Det er især den stærke innovationskraft i regionen, der driver den gode udvikling. Og netop de gode ideer er afgørende for at skabe vækst og økonomisk fremgang.

For det er de virksomheder, der kan skabe løsningen på fremtidens problemer, og det er dem, der har potentiale til at skabe en stor vækst for både regionen og resten af landet.

”Hvis man har en god ide, skal man ikke holde sig tilbage, også selvom tiderne er usikre. For vi står klar i Danmarks Eksport- og Investeringsfond til at finansiere de gode ideer og de virksomheder, som Danmark ikke må gå glip af, ligesom vi er klar til at rådgive om, hvordan man bedst klarer sig gennem de svære tider,” siger Jacob Christensen Flarup.

Gode råd til nye virksomheder

Hvis du har stiftet virksomhed i det forgangne år, er der masser af gode råd at hente. Eksempelvis er en grundig go-to-market-strategi afgørende for succes:

”Mange har et stærkt produkt eller en god ide, og det er et rigtig godt udgangspunkt. Men det er lige så vigtigst at have en gennemarbejdet plan – en klar strategi for, hvordan man vil tilgå markedet. Og så skal man omgive sig med mennesker, der kan supplere en, for der er ingen iværksætter, der kan klare alt selv,” siger Jacob Christensen Flarup.

Aalborg er den mest entreprenante kommune

Det er, ikke så overraskende, i Aalborg, at man finder de fleste nystiftede virksomheder over det forgangne år. 555 virksomheder blev det til i 2022 i Aalborg, og på en andenplads kommer Hjørring kommune med 144. På tredjepladsen findes Frederikshavn kommune med 114 nye virksomheder.

Se, hvordan det går med iværksætterlysten i resten af landet

Det er ikke kun i Aalborg, Hjørring og Frederikshavn, at iværksætterlysten spirer. Dyk ned i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds tal og se, hvordan det er gået i det forgangne år i netop din kommune lige her.

*Data stammer fra CVR-registret og dækker selskabsformerne A/S og ApS. Holdingselskaber er sorteret fra, hvilket er en ændring i metoden i forhold til de forgangne års opgørelser.