Mere end 10.000 tilskud samler støv

Varmepumpeprojekterne står i kø, men alligevel er cirka 10.000 tilsagn via Bygningspuljen ikke udnyttet endnu.
Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

I løbet af de første to runder blev Bygningspuljen tømt, før de fleste kunne nå at sige ”luft/vand-varmepumpe”. Siden fulgte en tredje runde i et lidt mere adstadigt tempo, men dog stadig med rigelig søgning til de eftertragtede tilskudskroner.

Nu viser det sig, at en del ansøgere har været noget hurtigere på tasterne end til at få opsat varmepumpen og andre energiforbedringer. Ifølge Energistyrelsen er over 10.000 tilsagn fra Bygningspuljen i løbet 2020 og 2021 endnu ikke udnyttet. Det er ud af et samlet antal tilsagn på godt 26.000 fordelt på cirka 18.000 varmepumpeprojekter og omkring 8000 andre tilskud til blandt andet nye døre, vinduer og isolering.

”Coronapandemien, forsyningskrisen og råvaremanglen har skabt ventetider og ført til prisstigninger, som vi endnu ikke ved, hvor ender. Alt det kan naturligvis være medvirkende årsager til, at boligejerne endnu ikke har udnyttet det tilskud, som de ellers har fået,” siger Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, Danmarks tredjestørste arbejdsgiverorganisation, som repræsenterer ca. 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Pukkel af sager

Uanset årsagen til forsinkelsen, så opfordrer han kunderne til at få sat gang i deres varmepumpeprojekter, da det ellers kan risikere at ramme dem selv, installatørerne og den overordnede grønne omstilling af samfundet.

”Når så mange projekter bliver skubbet foran, så skaber det en pukkel, der tager lang tid at høvle af. I værste fald kan kunden risikere at gå glip af sit tilskud, da installatøren har en maksimal grænse for, hvor hurtigt han kan installere en varmepumpe,” siger Troels Hartung.

Ansøgerne har to år til at udnytte tilskuddet via Bygningspuljen, hvilket vil sige, at de første tilsagn vil blive forældet i slutningen af 2022. TEKNIQ Arbejdsgiverne har tidligere talt for at nedsætte tidsperioden til at udnytte tilsagn.

Bygningspuljen blev skudt i gang 15. oktober 2020, hvorefter de første tilsagn blev sendt af sted i månederne efter. Dengang var det med et tilskud i omegnen af 28.000 kroner til en varmepumpe i et standard-parcelhus. Siden faldt beløbet per husstand gradvist for at give flere mulighed for at søge puljen. I øjeblikket er tilskuddet på omkring 14.000 kroner.

Jesper Melgaard, presseansvarlig i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 27 69 45 69

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.