Mer än var fjärde har bojkottat ett varumärke

29 % av de svenska konsumenterna har bojkottat ett varumärke som följd av en skandal eller ett negativt rykte visar en ny undersökning från YouGov. Men vilka är de som bojkottar?

apporten ”Sweden: The Brand Boycotter”, som tagits fram av YouGov, tittar närmare på svenska konsumenter som har slutat att använda ett varumärke permanent eller tillfälligt, som en direkt följd av en skandal eller ett negativt rykte.

Rapporten visar vilka svenskar som bojkottar varumärken, vilka orsakerna är till att de har slutat använda ett varumärke och vad som kan få dem att börja använda varumärket igen.

2 av 5 (39 %) som har slutat använda ett varumärke har gjort det på grund av dålig behandling av djur. Produkter som har negativ inverkan på konsumenternas hälsa är också en av de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke (38 %), tillsammans med orättvis behandling av de anställda (37 %).

Förutom när produkterna har en direkt skadlig hälsoeffekt, verkar de svenskar som bojkottar vara mer motiverade av företagens etik och moral än av hur nöjda de är med själva produkten/varumärket. Miljöskada (36 %), orättvis behandling av anställda (31 %), medveten mörkläggning av information eller resultat (29 %) samt att företaget stödjer en politiker/ett parti/en rörelse, som konsumenten inte stödjer (27 %) är alltså de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke.

Var fjärde (27 %) av de som bojkottar nämner fel i produkter/återkallelse av produkter som en orsak till beslutet.

YouGov-rapporten visar också att vägen tillbaka för bojkottade företag är väldigt lång. 62 % av dem som har slutat använda ett varumärke använder det fortfarande inte och endast 5 % använder det lika mycket som tidigare.

Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter”, som även visar vad som kännetecknar de som bojkottar varumärken när det gäller demografi, åsikter och konsumtionsmönster, kan laddas ner här.

Om rapporten

Rapporten bygger på data från YouGov Profiles och YouGov BrandIndex samt en  YouGov Omnibus med 2000 intervjuer genomförd med representativt utvalda personer i åldern 18+ från YouGov-panelen under perioden 2-4 juni 2017.

Holländargatan 17 B

Om YouGov: What the world thinks

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.

www.yougov.com