MENY i stor kaffesatsning som led i strategi for drikkevarer: ”Kaffespecialister er nogle man møder der, hvor man handler”
Danmark er én af de mest kaffedrikkende nationer i verden, og danskernes interesse for den gode kop kaffe er steget markant det seneste årti. Dog er måden, kaffen sælges på, ikke fulgt med tiden. Det vil MENY nu gøre op med ved at skabe nye kaffeafdelinger, der matcher kundernes efterspørgsel på viden og inspiration. Initiativet hedder En Verden af Kaffe og søsættes i første omgang i fem butikker i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring. Det sker i et strategisk samarbejde med Lavazza Danmark, der selv oplever en ændret tilgang til kaffekategorien og deler missionen om at tilbyde nye kaffeoplevelser til danskerne og at udvikle kaffeafdelingen, så kunderne kan få samme oplevelse med kaffe, som de fx får, når de udvælger vin eller øl i MENY. Ifølge MENYs kommercielle direktør Jesper Bjerring, er det en del af MENY’s målsætning om at påvirke danskernes mad- og drikkekultur:
”Den gennemsnitlige kaffedrikker drikker fire kopper kaffe om dagen, og de fire kopper skal naturligvis være gode – om du er på highend kaffebar eller i det lokale supermarked. Vi ser det som vores ansvar at sikre, at danskere har mulighed for at købe god kvalitetskaffe lokalt. Vi ser ind i individuelle aftaler med lokale kafferisterier og opfordre vores butikker i hele landet til at gøre det samme,” lyder det fra Jesper Bjerring.
En Verden af Kaffe byder på et opdateret hyldesortiment, hvor kunderne let kan navigere efter forskellige typer, smage og nuancer af kaffe.
”Som noget nyt i MENY, tilbyder vi senere på året også vores helt egen kaffeserie med kaffe, som løbende bliver udskiftet med årstiderne for at inspirere kunderne til de mange smage, kaffe inviterer til. Kunderne vil ligeledes møde kaffeuddannede MADarbejdere, som kan guide dem gennem de forskellige kaffetyper, brands og smage – så de kommer hjem med den helt rigtige kaffe,” lyder det fra Dagrofas kategorigruppechef for bl.a. kaffe, Morten Skov.
En Verden af Kaffe byder desuden på muligheden for at lave aftaler med lokale kaffeleverandører, så det bliver et lokalt udvalg tilpasset de forskellige butikker.
Vi stiller større krav til kundeoplevelsen
Med en travl hverdag og en teknologi, der buldrer afsted, er konceptet også en måde at imødekomme forbrugerne, mener kommerciel direktør Jesper Bjerring:
”Det er ikke længere nok at gå ned at tage en mælk i køleskabet. Vi forventer en oplevelse og at blive inspireret, når vi handler. Her kan MENY og vores dygtige MADarbejdere gøre en forskel,” siger Jesper Bjerring.
På MENY.dk vil det være muligt at finde endnu mere inspiration, i et nyt online kaffeunivers, til f.eks. at bruge kaffegrums i forbindelse med madlavning eller at lave lækre drinks, som indeholder kaffe. Det vil ligeledes være muligt at lære mere om de forskellige typer af kaffe eller dykke ned i kaffens historie.
Strategisk fokus på drikkevarer
Det er ikke kun kaffe, der skal være en helt særlig oplevelse i MENY. Test af en ny saft&juice-koncept er også i gang i fire MENY-supermarkeder i Ballerup, Rønnede, Langenæs og Bogense. Det nye koncept har fokus på inspiration og bl.a. de gode ingredienser i juice, som bliver fremhævet på topskilte i supermarkederne. Afdelingen bygges op efter kundernes forbrugssituationer, så det bliver nemmere at finde den rigtige juice til morgenmaden eller den smagfulde saft til måltidet.
For halvandet år siden lancerede MENY et nyt øl, vin og spirituskoncept, som betød et bredere sortiment af specialvarer indenfor kategorien og mere uddannelse af personalet.
”I forbindelse med lanceringen i 2021 løftede vi vores omsætning med omkring 20% på specialøl og har siden da vundet markedsandele – vi kan se at forbrugerne kvitterer for det udvidede sortiment, vores uddannede MADarbejdere og den inspirerende hyldenavigation,” uddyber kategorigruppechef Morten Skov
Indsatsen på øl, vin og spiritus følges nu op med tilføjelsen af ready to drink cocktails og mixer, som samles i én kategori i MENY-supermarkederne. Ready to drink får et nyt visuelt udtryk, der er nemt og overskueligt, men samtidig har fokus på fest, farver og rig inspiration.
Konceptet rulles ud løbende og forventes etableret i alle MENY’er i maj 2023. For nuværende kan kunderne møde det nye kaffeunivers i MENY i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.
Fakta: En Verden af Kaffe
• Medarbejdere med efteruddannelse i kaffe, så de kan guide kunderne til det bedste kaffevalg
• Unik risteprofil, der skifter med årstiderne og kun kan købes i MENY.
• Større kaffeudvalg med bedre hyldenavigation opdelt efter kaffe typer og med fokus på smag og inspiration.
• Initiativet er implementeret i fem byer: Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.
• Kildeinfo: Kaffeinfo.dk
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Information om Dagrofa ApS
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Velkendte ansigter åbner SPAR Skejby i maj22.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SPAR Skejby åbner den 2. maj, og den nye butik får velkendte ansigter ved roret. Butikken bliver SPAR nummer 137 i Danmark.
SPAR åbner i Søllerød inden sommer18.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med udgangen af maj får Søllerød et nyt supermarked. SPAR har sikret sig den historiske butiksbygning i Søllerød Park og efter en periode med indvendig ombygning og indretning, er butikken snart klar til at give borgerne i lokalområdet et nyt supermarked med fokus på kvalitet og lokal tilknytning.
Fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice leverer for andet år i træk et positivt regnskab3.4.2024 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
En landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice - kan for andet år i træk præsentere et positivt årsregnskab med et årsresultat på 40,6 mio. kroner. I løbet af 2023 har Dagrofa Foodservice bl.a. haft fokus på at optimere virksomhedens drifts- og logistikløsninger, tiltrække nye kunder gennem faglig inspiration og at mindske mængden af madspild. 2024 kommer til at handle om at styrke kundeoplevelsen og derigennem øge omsætningen.
Dagrofa skaber den bedste driftsindtjening i mere end 20 år21.3.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dagrofa kom ud af 2023 med 426 mio. kr. i driftsindtjening (EBITDA), hvilket er det bedste resultat for fødevarekoncernen i mere end 20 år. Resultatet medvirker til et overskud efter skat på 89 mio. kr., hvilket er en fremgang på mere end 20 procent i forhold til året før. Fødevarekoncernen har fremgang i alle sine forretningsben, hvor særligt logistikforretningen trækker op.
MENY åbner madmarked i Valby14.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 15. marts åbner MENY Toften. Med åbningen får Valby et madmarked i absolut topklasse på et travlt trafikknudepunkt ved Toftegårds Plads.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum