Mens vi venter på en gymnasiereform

En gymnasiereform kan forbedre gymnasieuddannelserne, men risikoen for at ødelægge de uddannelser, som man gennem mange år har udviklet og forbedret, er desværre også stor. Sådan lyder meldingen fra gymnasielærerformand Annette Nordstrøm Hansen.

For 50 år siden var gymnasiet (som dengang alene var det almene gymnasium) for elitens børn. Havde forældrene en uddannelse, var sandsynligheden for en gymnasieuddannelse langt større. ”I dag kæmper vi fortsat med at bryde den sociale arv, men vi er nået langt. Jeg kunne frygte, at de justeringer, som er i støbeskeen, genskaber et elitært gymnasium,” siger Annette Nordstrøm Hansen og fortsætter: ”Som et lille land uden andre ressourcer end hjernekapacitet er der brug for, at vi uddanner vores unge så godt som muligt. Vi mener ikke, at der skal flere unge i gymnasieuddannelserne. Der er også brug for dygtige unge, der tager en erhvervsuddannelse. Men det er for ensidigt kun at bruge karakterer i overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse. Karakterer kan sige meget, men ikke alt. Derfor er der brug for en bredere vurdering af den enkelte elevs studieparathed. De elever, der skal i gymnasiet, skal være dygtige, og de skal være parate til en boglig uddannelse.”

​Målet med en reformjustering skal være at fastholde og udvikle et højt kvalitetsniveau i gymnasieuddannelserne. Det, der er brug for, er høj faglighed kombineret med relevant fagligt samarbejde. Gymnasielærerformanden så gerne, at man udviklede gymnasiet i forlængelse af lokalt forankret udviklingsarbejde i stedet for ved politiske kompromiser. Det ville føre til egentlig udvikling frem for at være et resultat af en politisk kampplads, hvor den ideologiske tilgang er dominerende.

I gymnasieuddannelserne skal eleverne lære at handle og tage ansvar, ikke bare for sig selv men for fællesskabet. ”Derfor skal vi gøre nogle unge – men ikke alle – rigtig dygtige til naturvidenskab. Det betyder, at ikke alle skal have matematik på A eller B-niveau, ikke alle skal have kemi etc. Andre – men ikke alle – skal være dygtige til sprog, og andre igen skal være dygtige til samfundsvidenskab,” slutter Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Se GL's forslag til, hvordan reformen bør se ud:

Sådan mener GL, gymnasiereformen skal justeres

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden