Melodien er rigtig, men der er skingre toner imellem

Regeringens 2025-plan indeholder den rigtige melodi for, hvad Danmark skal leve af. Vi skal uddanne den arbejdskraft, som det private erhvervsliv mangler, vi skal øge incitamenterne til at blive iværksætter og til at private vil investere i virksomhederne. Også positivt at virksomhederne tilskyndes til at investere i forskning og teknologi. Det er alt sammen sød musik for IDA, siger formand Thomas Damkjær Petersen.

Men stærke virksomheder har brug for veluddannet arbejdskraft og ny forskning. Her skærer regeringen dramatisk på SU’en og færre vil læse til ingeniør og naturvidenskab, hvis de kan se frem til et lån på godt en kvart million. Det er alvorligt, da Danmark i forvejen mangler godt 13.500 årsværk i 2025 viser en prognose for Engineer the future. Desuden fastholder regeringen et lavt forskningsniveau på 1,05 procent af BNP, hvilket er langt under de lande, vi konkurrerer med. Samtidig grønthøster regeringen videre på alle uddannelser. Her skal regeringen finde en helt anden melodi, hvis vores velstand skal fastholdes, siger Thomas Damkjær Petersen.

Desuden fremhæver Thomas Damkjær Petersen, at aftaler om tilbagetrækning skal stå ved magt. Det handler om tillid og langtidsplanlægning af folks liv, som ikke skal blive en politisk kastebold op til hvert nyt forligsforslag.

Søren Lauridsen 30 63 77 23