Medlemmer af Dansk Metal siger ’JA’ til overenskomsten

71 procent af medlemmerne i Dansk Metal sagt ’ja’ til den overenskomst, der har været til afstemning de seneste fire uger.

Industriens overenskomster er sejlet sikkert i havn, og det glæder forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen, der også er formand i CO-industri, som forhandler overenskomsten med DI på vegne af 230.000 ansatte i industrien.

”Det glæder mig meget, at medlemmerne, der arbejder i industrien, har stemt overenskomsten hjem. I Dansk Metal har vi hele tiden anbefalet et ja, fordi der i overenskomsten er markante forbedringer for arbejdstagerne”, siger forbundsformanden og hentyder blandt andet til overenskomsternes mulighed for at bruge Fritvalgs Lønkontoen på forskellige tidspunkter i livet.

Fritvalgs Lønkontoen er en arbejdsgiverbetalt løn, som arbejdstageren kan bruge på omsorgsdage, seniorfridage, pension eller ekstra penge til ferie. Indbetalingen til Fritvalgs Lønkontoen stiger med de nye overenskomster fra to til fire procent.

”Det betyder, at vores medlemmer kan se frem til at få, hvad der svarer til en halv månedsløn mere om året, som de selv kan forvalte. Derudover er der i overenskomsten gode lønstigninger og pension til lærlinge allerede fra de er 20 år. I de nye overenskomster får medlemmer mulighed for at strikke deres personlige overenskomst sammen, som det passer dem bedst”, siger Claus Jensen.

Ud af 41.948 afgivne stemmer i Dansk Metal, var der altså 71,2 procent, der stemte ’ja’. 28,8 procent har stemt nej.

”Der er kolleger, der har stemt nej til overenskomsten. Til jer vil jeg bare sige: Jeg har hørt jer. Jeg var ikke enig med jer, men jeg har lyttet til jer, og jeg tager jeres bekymringer alvorligt. Det kan I være helt sikre på. Derudover er jeg helt tryg ved, at vores dygtige tillidsrepræsentanter som altid arbejder for så gode lokale forhold for kollegerne som muligt”, siger forbundsformanden.

Høj stemmeprocent

Dansk Metal har haft et erklæret mål om at få mindst 50 procent af de stemmeberettigede medlemmer til at stemme. Det er lykkedes. Hele 58,2 procent af de stemmeberettigede har givet deres mening til kende, og det glæder Claus Jensen:

”Jeg er meget tilfreds med, at så mange har brugt deres ret og pligt til aktivt at være med til at bestemme over deres hverdag. I virkeligheden burde deltagelsen selvfølgelig være højere endnu, men i forhold til tidligere afstemninger, er jeg meget tilfreds”, siger forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen.

Ved overenskomstafstemningen i 2014 var stemmeprocenten blandt Dansk Metals medlemmer 43,7 procent.

Læs mere om overenskomsten på www.danskmetal.dk/ok2017

Yderligere oplysninger og kommentarer:

Forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen via pressechef Jens Dissing Munk, telefon 30178874