Danske Medier

Mediebranchens arbejdsgruppe har afholdt første møde om presseetiske regler

Del

Danske Medier, Dansk Journalistforbund, TV2 og DR har i dag holdt det første møde om opdatering af de presseetiske regler. Arbejdsgruppen blev nedsat efter, at medieaftalen landede i slutningen af maj.

Formålet med mediebranchens arbejdsgruppe er at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Arbejdsgruppen vil indhente ekspertviden på relevante områder og ønsker derudover at modtage begrundede forslag til branchens presseetiske arbejde, herunder fra regeringens kommende udvalg vedrørende medieansvar.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, understreger vigtigheden af, at mediebranchen tager ansvar for at opdatere de presseetiske regler:

”De vejledende regler for god presseskik er udtryk for mediebranchens selvregulering. Reglerne blev senest ændret af branchen i 2013 for at tage højde for den digitale udvikling, der allerede dengang havde forandret mediebilledet radikalt. Vi mener i mediebranchen, at der nu, særligt i lyset af den teknologiske udvikling siden 2013, er rigtig god grund til at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Derfor har vi nu nedsat en arbejdsgruppe, og vi ser frem til input fra det kommende regeringsudvalg og til at samarbejde med udvalget om det vigtige arbejde, der venter forude," siger Mads Brandstrup.

Mediebranchens arbejdsgruppe består af følgende:

Dansk Journalistforbund

Tine Johansen, formand, Dansk Journalistforbund

Lene Sarup, journalist, Jysk Fynske Medier

Palle Jensen, journalist, TV 2

Liselotte Lindberg Olsen, advokat, Dansk Journalistforbund

Hans Jørgen Dybro, politisk konsulent, Dansk Journalistforbund

DR

Anja Lundberg Andersen, etikchef, DR

TV 2 Danmark

Hans Peter Blicher, chefredaktør, TV 2

Danske Medier

Bente Johannessen, ansvh. chefredaktør, Sjællandske Medier

Peter Orry Jensen, ansvh. chefredaktør, Jysk Fynske Medier

Jacob Nybroe, ansvh. chefredaktør, Morgenavisen Jyllands-Posten

Jakob Nielsen, ansvh. chefredaktør, Altinget

Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier

Holger Rosendal, chefjurist, Danske Medier

Information om Danske Medier

Danske Medier
Danske Medier
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø

+45 33 97 40 00http://www.danskemedier.dk/

Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.

Følg pressemeddelelser fra Danske Medier

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Medier

Mediebranche nedsætter arbejdsgruppe om opdatering af presseetiske regler ovenpå medieaftalen10.6.2022 11:21:19 CEST | Pressemeddelelse

Danske Medier, Dansk Journalistforbund, DR og TV2 igangsætter nu en arbejdsgruppe, der skal se med friske øjne på de presseetiske regler. Arbejdet sættes i gang på baggrund af medieaftalen, der lægger op til et bredere eftersyn af mediernes ansvar. Arbejdsgruppen, som de fire parter sætter i gang, skal bidrage til det politiske udvalgsarbejde på området.

Medieaftalen byder på positive tiltag, men smalt forlig viser samtidig behov for fortsat at sikre frie og uafhængige danske medier21.5.2022 12:41:48 CEST | Pressemeddelelse

Dagens medieaftale indebærer et kærkomment løft af lokale og regionale medier og sætter gode ambitioner for en fortsat hård linje over for techgiganterne. Danske Medier har hele vejen igennem kæmpet for en bred aftale, der skulle sikre ro og tryghed om private mediers rammevilkår, og det er en stor skuffelse, at det ikke er lykkedes.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum