Danske Medier

Mediebranche nedsætter arbejdsgruppe om opdatering af presseetiske regler ovenpå medieaftalen

Del

Danske Medier, Dansk Journalistforbund, DR og TV2 igangsætter nu en arbejdsgruppe, der skal se med friske øjne på de presseetiske regler. Arbejdet sættes i gang på baggrund af medieaftalen, der lægger op til et bredere eftersyn af mediernes ansvar. Arbejdsgruppen, som de fire parter sætter i gang, skal bidrage til det politiske udvalgsarbejde på området.

"Set i lyset af de ændrede rammer og vilkår for medierne på grund af den teknologiske udvikling, er det på tide, at vi kigger på eksisterende regler og får opdateret dem, så de passer bedre til den virkelighed, medierne arbejder i. Der består også en stor opgave i, hvordan vi skaber større åbenhed og debat om redaktionelle mediers arbejdsmetoder. Det er samtidig vigtigt, at det kommende politiske arbejde om medieansvar respekterer armslængdeprincippet, der skal være mellem staten og frie medier" siger Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier.

 
”Dansk Journalistforbund vil gerne tage ansvar for, at de presseetiske regler og Pressenævnet er i takt med tiden, så der tages højde for udfordringerne med nye teknologier som robotjournalistik og kunstig intelligens. Samtidig er der ny viden om f.eks. omtale af selvmord, der kan give anledning til at ændre principperne for, hvordan medierne behandler det emne. Vi vil også prioritere, at befolkningen får en grundigere viden og forståelse af redaktionel uafhængighed, presseetik og klageadgangen. Det er alt sammen afgørende for, at borgerne også i fremtiden har tillid til medierne,” siger Tine Johansen, formand for Dansk Journalistforbund.

Parterne foreslår, at det politiske udvalg, der skal nedsættes ifølge medieaftalen 2022-2025, får repræsentation fra Danske Medier, Dansk Journalistforbund samt DR og TV 2 Danmark.

I forlængelse heraf anbefaler de, at Pressenævnet repræsenteres i udvalget, herunder med én af nævnets offentlighedsrepræsentanter. Der bør også tilknyttes en videnskabelig ekspert i medieret.

Information om Danske Medier

Danske Medier
Danske Medier
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø

+45 33 97 40 00http://www.danskemedier.dk/

Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.

Følg pressemeddelelser fra Danske Medier

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Medier

Medieaftalen byder på positive tiltag, men smalt forlig viser samtidig behov for fortsat at sikre frie og uafhængige danske medier21.5.2022 12:41:48 CEST | Pressemeddelelse

Dagens medieaftale indebærer et kærkomment løft af lokale og regionale medier og sætter gode ambitioner for en fortsat hård linje over for techgiganterne. Danske Medier har hele vejen igennem kæmpet for en bred aftale, der skulle sikre ro og tryghed om private mediers rammevilkår, og det er en stor skuffelse, at det ikke er lykkedes.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum