Roche a/s

Medicinrådet anbefaler OCREVUS® (ocrelizumab) til behandling af primær progressiv multipel sclerose (PPMS)

Medicinrådet anbefaler OCREVUS® (ocrelizumab) til behandling af patienter i alderen 45 år og yngre med primær progressiv multipel sclerose. Patienter med denne type sclerose har ikke tidligere haft nogle sygdomsmodificerende behandlingsmuligheder.

• OCREVUS® (ocrelizumab) er den første og eneste godkendte behandling til patienter med primær progressiv multipel sclerose (PPMS)
  • Medicinrådet vurderer, at OCREVUS® til patienter i alderen 45 år og yngre med primær progressiv multipel sclerose (PPMS) giver en lille klinisk merværdi sammenlignet med placebo
  • OCREVUS® er desuden godkendt af EMA og anbefalet af Medicinrådet til behandling af attakvis multipel sclerose (RMS)

Læs Medicinrådets anbefaling af OCREVUS® til behandling af primær progressiv multipel sklerose her: https://medicinraadet.dk/media/10698/medicinraadets-anbefaling-vedr-ocrelizumab-til-subgrupper-af-patienter-med-ppms-vers-10.pdf

OCREVUS® gives som intravenøs infusion hver 6. måned og kræver ingen løbende laboratorietests og monitorering mellem infusionerne.

OCREVUS® er også godkendt i Europa og anbefalet af Medicinrådet til behandling af den mere almindelige attakvise multipel sclerose (RMS).

For yderligere information, kontakt venligst
Mia Riise Hansen, kommunikationschef, Roche, mobil: 42 14 29 58.

Fakta om primær progressiv multipel sclerose
Ca. 700.000 mennesker i Europa lever med multipel sclerose, og omkring 16.000 danskere har sygdommen.[1],[2]Primær progressiv multipel sclerose rammer cirka 15 % af patienterne. Sygdommen er invaliderende og præget af støt forværrende handicapudvikling oftest i fraværet af attakker, som er kendetegnet ved den hyppigere attakvise multipel sclerose. Det har hidtil ikke været muligt at behandle primær progressiv multipel sclerose. Kun symptomlindrende behandling har været en mulighed.[3]

Godkendelsen af OCREVUS® til PPMS
OCREVUS® blev godkendt til både PPMS og RMS i EU i januar 2018 på baggrund af tre fase III-studier, herunder ORATORIO-studiet, som sammenligner OCREVUS® versus placebo i patienter med PPMS. Studiet viser, at OCREVUS® signifikant bremser progressionen af invaliditet og reducerer tegn på sygdomsaktivitet i hjernen (MR-læsioner) sammenlignet med placebo med en medianopfølgning på tre år. Patienter, der blev behandlet med OCREVUS®, var 24 % mindre tilbøjelige til at have progression af handicap over 12 uger og 25 % mindre tilbøjelige til at have progression af handicap over 24 uger (henholdsvis p = 0,0321 og p = 0,0365). De mest almindelige bivirkninger ved OCREVUS® var infusionsreaktioner og infektioner i de øvre luftveje af mild til moderat sværhedsgrad.

[1]European Multiple Sclerosis Platform. MS Facts. Available at: http://www.emsp.org/about-ms/

[2] https://scleroseforeningen.dk/viden-og-nyt/hvad-er-sclerose/sclerose-i-tal

[3] https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/neuro/neurologisk-klinik/dansk-multipel-sclerose-center/undersoegelse-og-behandling/Sider/Om-multiple-sklerose.aspx

Information om Roche a/s

Roche a/s
Industriholmen 59
2650 Hvidovre

36 39 99 99http://www.roche.dk/

Roche Pharmaceuticals udvikler lægemidler til patienter, så de kan leve et længere og bedre liv. Vi er en af de største leverandører af lægemidler til danske hospitaler. Vi fokuserer blandt andet på sygdomsområder som kræft, multipel sclerose og blødersygdom.

Roche Pharmaceuticals er en del af Roche Danmark. Roche Danmark er det danske datterselskab af den globale koncern F. Hoffmann-La Roche, som er verdens største lægemiddel- og diagnostik virksomhed.

Følg pressemeddelelser fra Roche a/s

Flere pressemeddelelser fra Roche a/s

Brystkræft: Perjeta reducerer risiko for tilbagefald12.12.2019 10:06:39 CETPressemeddelelse

Nye opfølgende data fra det kliniske studie, Aphinity, bekræfter, at kvinder med tidlig HER2-positiv brystkræft, som får adjuverende behandling med antistofferne Perjeta (pertuzumab) og Herceptin (trastuzumab) i kombination med kemoterapi, har en reduceret risiko for tilbagefald. Størst effekt ses blandt kvinder med spredning til lymfeknuderne. Resultaterne bør give anledning til ændring af vores kliniske praksis, vurderer dansk overlæge.

Ny forskning: Immunterapi øger overlevelsen hos patienter med ikke-småcellet lungekræft28.9.2019 09:17:40 CESTPressemeddelelse

Den mediane overlevelse forlænges med godt 7 måneder, når patienter med uhelbredelig ikke-småcellet lungekræft behandles med immunterapien Tecentriq. Det viser resultater fra IMpower110-studiet, der blev præsenteret på den europæiske kræftkongres, ESMO, sent fredag eftermiddag. Resultaterne er meget positive, siger overlæge Jens Benn Sørensen, Rigshospitalet.

Immunterapi øger overlevelsen hos kvinder med brystkræft4.6.2019 18:29:15 CESTPressemeddelelse

Nu er der godt nyt til kvinder med den aggressive triple-negativ brystkræft; en sygdom der fortrinsvis rammer yngre kvinder. Nye data fra det kliniske studie, IMpassion130, viser, at patienter, der behandles med immunterapien Tecentriq i kombination med kemoterapi, lever 7 måneder længere sammenlignet med behandling med kemoterapi. Det bliver den nye standardbehandling til disse patienter, forventer overlæge Erik Hugger Jakobsen, Vejle Sygehus.