Medicals Nordic stopper al brug af WhatsApp med øjeblikkelig virkning

Medicals Nordic er i dag blevet gjort opmærksom på, at testcentrets brug af WhatsApp i forbindelse med intern kommunikation om positive resultater fra kviktest, kan udgøre en datasikkerhedsbrist. Derfor har Medicals Nordic med øjeblikkelig virkning stoppet brugen af WhatsApp, samt instrueret medarbejderne om at slette alle oplysninger om personer med positive resultater.

WhatApp er en end-to-end krypteret løsning. Medicals Nordic har brugt WhatsApp til at sende information om positive testeresultater fra poderne til en intern administrativ funktion, som står for daglig indberetning til Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for smitteopsporing.

Medarbejdere er blevet nøje instrueret i processen, bl.a. om løbende sletning af data i WhatsApp, og har alle underskrevet en fortrolighedsklausul i forbindelse med ansættelsen.

Medicals Nordic vil tage kontakt til Datatilsynet om sagen.

Medicals Nordics medarbejdere er nu overgået til at kommunikere positive testsvar internt via telefon, og fra 1. februar 2021 overgår Medicals Nordic til at bruge SOS Internationals system.

Pressekontakt: Henrik Kjerrumgaard tlf. 31 70 07 72

Information om White Cloud ApS

White Cloud ApS
Strandgade 36D, 3. sal

Pressemeddelelse om, at Medicals Nordic stopper al brug af WhatsApp med øjeblikkelig virkning.

Følg pressemeddelelser fra White Cloud ApS

Flere pressemeddelelser fra White Cloud ApS