Medarbejdermangel lægger en dæmper på optimismen

Selv om væksten er aftaget lidt, så kryber ordrebeholdningen opad, og der er i snit 5,6 måneders arbejde i ordrebøgerne. Alligevel er optimismen i byggeriet behersket, viser branchens sammensatte konjunkturindikator. Det skyldes især den stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft, mener Dansk Byggeri.

- Sommeren har været over os i to måneder nu, men erhvervslivet har svært ved for alvor at komme i sommerstemning. Selv om byggeriet nu i fem år har befundet sig på en opadgående kurve, har branchens sammensatte konjunkturindikator overraskende svært ved at komme op i det positive territorium. Fra maj til juni dykkede Danmarks Statistiks indikator fra et nettotal på -2 til nu -3, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Nettotallet i Danmarks Statistiks konjunkturindikator dannes ved at fratrække de negative bedømmelser fra de positive bedømmelser i virksomhederne.

- 2018 har foreløbig budt på moderat fremgang for byggeriet, blandt andet målt ved beskæftigelsen. Stille og roligt uden de store armbevægelser – lidt ligesom fodboldlandsholdets fremfærd i Rusland, siger Bo Sandberg.

Flere mærker manglen på arbejdskraft
Som en naturlig konsekvens af de senere års fremgang i bygge og anlæg, er mangel på arbejdskraft rykket øverst på listen af udfordringer. I juni var der hele 30 procent af byggevirksomhederne, der blev begrænset i produktionen på grund af mangel på arbejdskraft, mens det nu blot er 13 procent, der bremses af mangel på efterspørgsel.

- Det er svært at pege på andre årsager til den afdæmpede optimisme i byggebranchen end, at manglen på kompetent arbejdskraft kan mærkes rundt omkring. Og der er ingen grund til at tro, at den udfordring går væk af sig selv. Indtil videre kan udfordringen dog nogenlunde håndteres med flere nyuddannede, udenlandsk arbejdskraft, seniorer, der bliver længere på arbejdsmarkedet samt øget digitalisering, siger cheføkonomen.

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job