Medaljeprisen uddeles for 29. gang: Østjyllands 25 bedste lærlinge er udvalgt

Medaljeprisen, 25 medaljer til de bedste lærlinge i Østjylland, bliver den 17. maj uddelt af HKH Prins Joachim på Aarhus Rådhus. Det er Aarhus Haandværkerforening og Dansk Industri, der hylder regionens bedste, unge håndværkere og endvidere uddeler en særlig pris til Årets Lærling, for 29. gang.

- Det er altid en stor fornøjelse at uddele priser til regionens bedste lærlinge. Bag hver eneste prismodtager gemmer sig et ungt menneske med store evner og en interessant historie. Et menneske, som kommer til at spille en stor rolle for danske virksomheder, siger bestyrelsesformand i Haandværkerforeningen, malermester Søren Dyhr fra Malerfirmaet Ernst Hansen, der håber, at medaljeprisen kan være med til at trække flere unge ind i håndværksfagene.

- Danmark kommer til at mangle håndværkere i fremtiden, og de faglærtes status har ikke været højere i mange år. Så jeg håber, at de 25 unge, der modtager en medaljepris af HKH Prins Joachim, kan være til inspiration for tusinder af andre unge i det østjyske, siger Søren Dyhr.

Medaljerne går til de 25 bedste lærlinge, som har afsluttet en erhvervsfaglig uddannelse inden for industri eller håndværk på en virksomhed i en af følgende kommuner: Århus, Skanderborg, Silkeborg, Favrskov, Randers, Syddjurs og Norddjurs. Ved den afsluttende tekniske skoleuddannelse skal medaljemodtageren desuden have opnået en karakter på mindst 10 i gennemsnit.

Prisen som Årets Æreshåndværker går traditionelt til en østjyde, der har gjort sig særligt bemærket. En person, med rødder i Østjylland, der mestrer sit felt med en sådan dygtighed og i en sådan grad, at det er blevet kendt langt ud over Østjyllands grænser.

Se ligeledes vedhæftede pressemeddelelse om årets æreshåndværker.

Medaljefonden:

Medaljefonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt for at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Man kan tilmelde sig arrangementet gennem  Lars Bøgeskov, DI på 2236 3138 eller kontakte Betina Halvorsen i Aarhus Haadværkerforening på 21 44 86 12.

Yderligere oplysninger fås hos Medaljefondens sekretariat ved Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612, regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI på tlf.: 2949 4606 eller pressekoordinator i DI Lars Bøgeskov på tlf.: 2236 3138.

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.