Medaljeprisen uddeles for 29. gang: Østjyllands 25 bedste lærlinge er udvalgt

Medaljeprisen, 25 medaljer til de bedste lærlinge i Østjylland, bliver den 17. maj uddelt af HKH Prins Joachim på Aarhus Rådhus. Det er Aarhus Haandværkerforening og Dansk Industri, der hylder regionens bedste, unge håndværkere og endvidere uddeler en særlig pris til Årets Lærling, for 29. gang.

- Det er altid en stor fornøjelse at uddele priser til regionens bedste lærlinge. Bag hver eneste prismodtager gemmer sig et ungt menneske med store evner og en interessant historie. Et menneske, som kommer til at spille en stor rolle for danske virksomheder, siger bestyrelsesformand i Haandværkerforeningen, malermester Søren Dyhr fra Malerfirmaet Ernst Hansen, der håber, at medaljeprisen kan være med til at trække flere unge ind i håndværksfagene.

- Danmark kommer til at mangle håndværkere i fremtiden, og de faglærtes status har ikke været højere i mange år. Så jeg håber, at de 25 unge, der modtager en medaljepris af HKH Prins Joachim, kan være til inspiration for tusinder af andre unge i det østjyske, siger Søren Dyhr.

Medaljerne går til de 25 bedste lærlinge, som har afsluttet en erhvervsfaglig uddannelse inden for industri eller håndværk på en virksomhed i en af følgende kommuner: Århus, Skanderborg, Silkeborg, Favrskov, Randers, Syddjurs og Norddjurs. Ved den afsluttende tekniske skoleuddannelse skal medaljemodtageren desuden have opnået en karakter på mindst 10 i gennemsnit.

Prisen som Årets Æreshåndværker går traditionelt til en østjyde, der har gjort sig særligt bemærket. En person, med rødder i Østjylland, der mestrer sit felt med en sådan dygtighed og i en sådan grad, at det er blevet kendt langt ud over Østjyllands grænser.

Se ligeledes vedhæftede pressemeddelelse om årets æreshåndværker.

Medaljefonden:

Medaljefonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt for at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Man kan tilmelde sig arrangementet gennem  Lars Bøgeskov, DI på 2236 3138 eller kontakte Betina Halvorsen i Aarhus Haadværkerforening på 21 44 86 12.

Yderligere oplysninger fås hos Medaljefondens sekretariat ved Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612, regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI på tlf.: 2949 4606 eller pressekoordinator i DI Lars Bøgeskov på tlf.: 2236 3138.

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge