Medaljeprisen uddeles for 29. gang: Østjyllands 25 bedste lærlinge er udvalgt

Medaljeprisen, 25 medaljer til de bedste lærlinge i Østjylland, bliver den 17. maj uddelt af HKH Prins Joachim på Aarhus Rådhus. Det er Aarhus Haandværkerforening og Dansk Industri, der hylder regionens bedste, unge håndværkere og endvidere uddeler en særlig pris til Årets Lærling, for 29. gang.

- Det er altid en stor fornøjelse at uddele priser til regionens bedste lærlinge. Bag hver eneste prismodtager gemmer sig et ungt menneske med store evner og en interessant historie. Et menneske, som kommer til at spille en stor rolle for danske virksomheder, siger bestyrelsesformand i Haandværkerforeningen, malermester Søren Dyhr fra Malerfirmaet Ernst Hansen, der håber, at medaljeprisen kan være med til at trække flere unge ind i håndværksfagene.

- Danmark kommer til at mangle håndværkere i fremtiden, og de faglærtes status har ikke været højere i mange år. Så jeg håber, at de 25 unge, der modtager en medaljepris af HKH Prins Joachim, kan være til inspiration for tusinder af andre unge i det østjyske, siger Søren Dyhr.

Medaljerne går til de 25 bedste lærlinge, som har afsluttet en erhvervsfaglig uddannelse inden for industri eller håndværk på en virksomhed i en af følgende kommuner: Århus, Skanderborg, Silkeborg, Favrskov, Randers, Syddjurs og Norddjurs. Ved den afsluttende tekniske skoleuddannelse skal medaljemodtageren desuden have opnået en karakter på mindst 10 i gennemsnit.

Prisen som Årets Æreshåndværker går traditionelt til en østjyde, der har gjort sig særligt bemærket. En person, med rødder i Østjylland, der mestrer sit felt med en sådan dygtighed og i en sådan grad, at det er blevet kendt langt ud over Østjyllands grænser.

Se ligeledes vedhæftede pressemeddelelse om årets æreshåndværker.

Medaljefonden:

Medaljefonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt for at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Man kan tilmelde sig arrangementet gennem  Lars Bøgeskov, DI på 2236 3138 eller kontakte Betina Halvorsen i Aarhus Haadværkerforening på 21 44 86 12.

Yderligere oplysninger fås hos Medaljefondens sekretariat ved Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612, regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI på tlf.: 2949 4606 eller pressekoordinator i DI Lars Bøgeskov på tlf.: 2236 3138.

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse

EU’s stats- og regeringschefer drøftede de næste skridt i Brexit-forhandlingerne på gårsdagens møde. Det udestående spørgsmål om den irske grænse til trods, fortsætter parterne den konstruktive dialog. Målet er at nå frem til en aftale, som begge parter kan underskrive, inden for de næste par måneder. - Mange danske virksomheder og arbejdspladser er afhængige af samhandlen med Storbritannien. Derfor er det helt afgørende, at vi får en politisk aftale om Storbritanniens udtrædelse af EU, så de danske virksomheder kan fortsætte deres forretninger i Storbritannien med færrest mulige benspænd, siger Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri. - EU-topmødet viser, at der både fra EU’s stats- og regeringschefer og fra den britiske regerings side fortsat arbejdes målrettet på at finde en god løsning. Det er positivt. Det vigtigste er ikke en hurtig aftale - men en god aftale. Det betyder også en aftale, der respekterer det indre markeds balance mellem rettigheder og forpligtelser, siger K