Med Rødt Kort-app’en får du hurtig autohjælp på skiferien

Bliver du ramt af uheld, når du kører i egen bil mod skiløjperne, er hjælpen lige ved hånden. Du skal ifølge Forsikringsoplysningen blot have hentet Rødt Kort app’en ned på din smartphone eller kende det rigtige telefonnummer. Adgangen forudsætter en kaskoforsikring på bilen.

Er din bil kaskoforsikret, indeholder forsikringen også redningshjælp i form af Rødt Kort-ordningen, når du kører i udlandet. Og den er der god brug for, viser nye tal fra SOS International.

I vinterferien 2016 anmeldte danske bilister på skiferie i udlandet 902 skader alene til SOS International. Tallene er opgjort fra første weekend i uge 6 til og med den sidste weekend i uge 8. Flest skader blev anmeldt de to lørdage i uge 6 og 7 med henholdsvis 119 og 159 skader. På en normal lørdag er der knap 50 skadesanmeldelser.

Ifølge Forsikringsoplysningen kan den rigtige app eller det rette telefonnummer hjælpe dig i nødens stund.

- Har du en smartphone, kan du hente det røde kort som en app. App’en er gratis, og med den kan du nemt tilkalde hjælp. Og bruger du app’en til at an-melde dit uheld, sender app’en din nøjagtige geografiske position til SOS International.

- Derudover er det en rigtig god idé at gemme telefonnummeret til SOS International på mindst én mobil, inden I kører hjemmefra. Har du ikke en smartphone, så husk blot telefonnummeret til SOS International +45 70 10 50 52, lyder rådet fra Anja Lintrup Sørensen, konsulent i Forsikringsoplysningen.

Det er ikke nødvendigt at medbringe det fysiske kort.

Bliver du ramt af uheld på ferien, sørger SOS International for både vejhjælp på stedet, hjælp til bugsering til nærmeste værksted, hjælp til at komme videre med en lejebil og meget andet.

- Hvis din bil ikke er kaskoforsikret, har du samtidig fravalgt Rødt Kort-ordningen. Overvej i så fald at købe et redningsabonnement, der sikrer dig vejhjælp i udlandet, siger Anja Lintrup Sørensen.

Ifølge SOS International sker 80 procent af assistancerne til danske bilister gennem Rødt Kort-ordningen i vinterferieperioden i fire lande med Tyskland som topscorer med 36 procent, dernæst Sverige med 18 procent, Norge med 17 procent og Østrig med otte procent.

Husk bilens registreringsattest
Det er vigtigt, at du medbringer bilens originale registreringsattest. Du skal kun medbringe attestens ”Del I” og ikke ”Del II”, fordi den kan misbruges til at omregistrere bilen.

Har du en registreringsattest fra før december 2005, skal du tage hele den originale attest med.

Husk ikke at efterlade attesten i bilen.

Gode råd til vinterkørsel
Tjek, hvilke krav der er til fx vinterdæk, snekæder og redningsudstyr i det land, du skal til. I visse lande er kravene lovpligtige.

Sørg for, at der er fyldt sprinklervæske på bilen, samt at dæktryk og olistand er tjekket, inden du kører hjemmefra.

Husk pas, det blå kort og original registreringsattest.

Hent ’Rødt Kort’-app’en til din smartphone eller medbring telefonnummeret til SOS International: +45 70 10 50 52

Hav altid en førstehjælpskasse i din bil.

Rødt Kort-ordningen
Læs mere om den App-baserede ordning på SOS Internationals hjemmeside
Rødt Kort

Anja Lintrup Sørensen
Konsulent i Forsikringsoplysningen
als@forsikringogpension.dk

Eller Pressetelefonen: 41 91 91 01

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?