Med nye hjertestartere sikrer Sparekassen Kronjylland, at hjælpen altid er tæt på

Der må maksimalt være 400 meter til den nærmeste hjertestarter fra én af Sparekassen Kronjyllands afdelinger. Sådan lyder beslutningen, der har fået Sparekassen til at investere i syv nye hjertestartere.

Søren Mandrup Wellejus, afdelingsdirektør i Grenaa, foran afdelingens nye hjertestarter.

Hvert år falder ca. 5.400 danskere om med hjertestop uden for hospitalet. For hvert minut der går, fra en person falder om med hjertestop, til hjælpen når frem, falder chancen for overlevelse med 10 procent. Derfor er det helt afgørende, at der er hjælp at hente i nærheden.

- Hjertestop kan ske for alle – også nogen tæt på os. Ved at sikre, at der altid er en hjertestarter tilgængelig tæt på, kan vi være med til at skabe tryghed for vores kunder, medarbejdere og borgere i de lokalsamfund, hvor vi har afdelinger, forklarer Marlene Bay Møller, Områdedirektør for HR i Sparekassen Kronjylland.

Hjerteløber: Afstanden er afgørende

Mik Steenfeldt er én af dem, der ved, hvor vigtigt det er at have en hjertestarter tæt på. Han er hjerteløber og afdelingsdirektør i Sparekassens afdeling i Ebeltoft. Her hænger den nærmeste hjertestarter 100 meter fra kontoret, og den korte afstand er afgørende, når alarmen går på hans telefon.

- Det handler om liv og død, så jo kortere, du skal løbe, jo bedre, forklarer han og understreger, at det også har stor betydning, at der er personer til stede, der kan hjælpe.

Syv afdelinger får ny hjertestarter

Afdelingen i Grenaa er ét af de steder, der har fået en ny, døgntilgængelig hjertestarter. Her er afdelingsdirektør, Søren Mandrup Wellejus, glad for, at der nu er hjælp at hente tæt på.

- Hjertestop sker oftere, end man regner med, så det giver en tryghed at vide, at hjertestarteren hænger lige udenpå bygningen, fortæller han og tilføjer, at placeringen også er god for byen:

- Vores afdeling ligger et godt sted i Grenaa, lige overfor stationen og for enden af gågaden, så hjertestarteren dækker også et stort område, hvor mange mennesker kommer forbi i løbet af dagen.

Planen er også, at medarbejderne i afdelingen får en instruktion i, hvordan de bruger den nye hjertestarter.

- Det giver en tryghed for medarbejderne, at de ved, hvordan den virker. Og forhåbentligt giver det en tryghed for vores kunder, at vi har en hjertestarter og kan hjælpe, hvis uheldet skulle være ude, uddyber Søren Mandrup Wellejus.

Hjertestartere er en investering i lokalsamfundene

Med investeringen i nye hjertestartere lever samtlige 51 afdelinger i Sparekassen Kronjylland op til beslutningen om, at der maksimalt må være 400 meter til den nærmeste døgntilgængelige hjertestarter. Samtidig er investeringen et bidrag til lokalsamfundene.

- Hjertestartere kommer mange til gavn, og vi vil gerne gøre gavn for så mange som muligt ude lokalt, forklarer Marlene Bay Møller og tilføjer, at det også understreger Sparekassens lokale forankring.

Der opsættes nye hjertestartere i Sparekassens afdelinger i Assentoft, Grenaa, Mariager, Kolding, Skovlund samt Nordre og Vorup i Randers. Samtidig bliver hjertestarteren på Sparekassens hovedsæde i Randers flyttet udenfor, så den er tilgængelig døgnet rundt.

Ny områdedirektør for kredit i Sparekassen Kronjylland10.11.2022 09:00:46 CET | Pressemeddelelse

Allan Holbæk Thomsen skal fremover stå i spidsen for kreditarbejdet i Sparekassen Kronjylland. Her er han nyudnævnt områdedirektør for kredit og indtræder desuden i Sparekassen Kronjyllands øverste daglige ledelse. Han kommer fra en stilling som kreditdirektør i Sparekassen Danmark, og det er en meget erfaren leder og kreditmand, der nu kommer til Sparekassen Kronjylland. De første cirka 25 år i karrieren blev brugt helt ude hos kunderne som først rådgiver og siden erhvervskundechef og underdirektør i Sparekassen Himmerland. I 2011 blev han kreditchef samme sted, og da Sparekassen Himmerland i 2014 fusionerede med Sparekassen Hobro og blev til Jutlander Bank, fik han titel af kredit- og vicedirektør med ansvar for den fusionerede kreditafdeling. Da Jutlander Bank i 2021 fusionerede til Sparekassen Danmark fortsatte han som nævnt som kreditdirektør i den fusionerede sparekasse. Han tiltræder i Sparekassen Kronjylland senest 1. januar. Her afløser han Sigurd L. Simmelsgaard, der skifter

Sparekassen Kronjylland fjerner negative renter for privatkunder25.7.2022 11:27:48 CEST | Pressemeddelelse

Fra 15. august skal privatkunder ikke betale negative renter for indlån i Sparekassen Kronjylland. I stedet bliver indlånsrenten 0 procent for alle privatkunder. Det sker i forlængelse af den renteændring, som Den Europæiske Centralbank og Nationalbanken besluttede i sidste uge. Fra 15. august bliver renten for erhvervskunder desuden hævet fra minus 0,95 procent til minus 0,45 procent, hvilket matcher den seneste ændring fra Nationalbanken.