Mdundo.com A/S

Mdundo.com tildeles award i USA

Musiktjenesten Mdundo.com A/S, børsnoteret på Nasdaq First North Growth Markets i København, har vundet prisen for at støtte musikere via digital innovation, uddelt af Music Cities Awards.

Musiktjenesten, som har 21,5m månedlige brugere i Afrika, bruges af over 100,000 afrikanske og internationale musikere til at nå afrikanske brugere, som ikke har adgang til de globale musiktjenester.

Administrerende direktør Martin Møller Nielsen udtaler “Vi er utroligt stolte og glade for prisen. Kernen i vores vision er at gøre musik nemt og lovligt tilgængelig blandt Afrikas næsten 500m internet brugere. Størstedelen har ikke adgang til globale musiktjenester, men lytter alligivel til musik på telefonen - ofte downloaded ulovligt. Dette gør det utroligt svært for afrikanske og internationale musikere at tjene penge på denne fan-gruppe på samme måde, som man ser det globalt, og vi er  stolte af, at vores løsning er med til at ændre dette”.

Mdundo.coms musiktjeneste gør det nemt for afrikanske musikere at udgive deres musik og er let tilgængelig via lav-pris mobiltelefoner ved brug af begrænset internet og plads på telefonen. Tjenesten bliver også brugt af internationale pladeselskaber til at nå de afrikanske fans, det gælder blandt andre Universal Music og Warner Music som begge har annonceret licensaftaler med Mdundo.com.

“Vi har et klart mål om at nå 50m månedlige brugere i juni 2050. Vores fokus er at levere lokalt relevant indhold via lokale relevante løsninger samt at øge værdien per bruger igennem vores premium tjeneste. Afrobeats er en af de hurtigst voksende musik genrer i verden, og vi er stolte af at levere den til millioner af afrikanke fans”.

Tjenesten er de seneste to år vokset fra 5 til 21,5m månedlige brugere primært i Kenya, Tanzania, Nigeria, Ghana og Sydafrika. Mdundo har partnerskaber med teleselskaber i Kenya, Tanzania, Nigeria og Ghana som gør det nemt at betale for musik for teleselskabernes kunder.

Prisen tildeles  i Tulsa, Oklahoma ved en cermoni arrangeret af Music Cities Events. Prisens hovedformål er at anerkende de mest fremtrædende anvendelser af musik til at forbedre byer globalt, og den bliver tildelt af en 10-personersjury. Det er tredje gang prisen bliver udgivet.

Download
Mdundo stifter og administrerende direktør, Martin Møller Nielsen (tv) og medstifter, den afrikanske popmusiker, Frasha (th)
Download
Mdundo stifter og administrerende direktør, Martin Møller Nielsen, fra selskabets hovedkontor i Nairobi, Kenya

Information om Mdundo.com A/S

Mdundo.com A/S
Jagtvænget 2
2920 Charlottenlund

Om Mdundo: 303 millioner afrikanere syd for Sahara har adgang til internettet via deres mobiltelefon - et tal der ventes at vokse til 474 millioner i 2025. Mobilbrugerne lytter til musik på deres mobiltelefon, men det sker primært gennem ulovligt download i lighed med situationen i Europa og USA for 15 år siden. Flere forhold medvirker til, at udviklingen nu går i samme retning som i Vesten, således at musik i større omfang tilgås via lovlige musiktjenester og musiktjenester målrettet markedet.

• Mdundos marked: Der er få etablerede pladeselskaber i Afrika, og der lyttes meget til ulovlig musik - ligesom det var tilfældet i Danmark for 10-15 år siden. Ca.  80% af den musik der lyttes til i Afrika er afrikansk musik. De globale musiktjenester er delvist tilgængelige på kontinentet, men ikke tilpasset de lokale forbrugerønsker og behov.
  • Mdundos musiktjeneste: Mdundo er udviklet 100% efter de afrikanske forbrugerønsker og behov. Tjenesten kan tilgås online via hjemmesiden mdundo.com og via en android app  - optimeret til ustabile internetforbindelser og low-end smartphones.
  • Mdundos strategi: Mdundo har fokus på 15 lande i Afrika, men med et ekstra kommercielt fokus i Kenya, Nigeria, Tanzania, Ghana og Uganda. Mdundo vil være den førende, lovlige panafrikanske musikplatform og forventer aggressiv brugervækst i fremtiden via geografisk ekspansion samt via panafrikanske partnere.

Følg pressemeddelelser fra Mdundo.com A/S

Flere pressemeddelelser fra Mdundo.com A/S