Max nu på Landstrøm

Hurtigfærgen Max er nu koblet til landstrøm under sine natlige ophold ved Øernes Kaj i Rønne. Det er resultatet af en aftale mellem Rønne Havn A/S og Bornholmslinjen.
Max i forgrunden kan fremover tanke strøm direkte fra land. Det betyder grøn energi og en meget mere støjsvag færge, når den ligger til kaj om natten.

Hurtigfærgen Max kan nu kobles på landstrøm, når færgen er på sin plads ved Øernes Kaj i Rønne Havn. Rønne Havn A/S og Bornholmslinjen har nu fået alle installationer og tilladelser på plads, så færgen ikke længere behøver at producere strøm med brændstofdrevne generatorer, når den ligger stille i havnen.

”I stedet kan hurtigfærgen nu sluttes til et anlæg på land, som så leverer strøm på en langt mere miljørigtig måde”, forklarer Carsten Jensen, administrerende direktør hos Molslinjen.

Det er vigtigt for færgerne og for Bornholmslinjens drift, at have en række systemer kørende, når færgerne ligger stille. Planen var oprindeligt, at Max skulle på landstrøm tidligere. Men corona satte i længere tid en kæp i hjulet på planerne, og samtidig har det trukket ud med at få de nødvendige tilladelser på plads.

Thomas Bendtsen, administrerende direktør hos Rønne Havn A/S er glad for, at strømmen nu flyder fra land:

”Det er glædeligt, at det på trods af nogle udfordringer, er lykkedes at landstrøm til hurtigfærgen Max, så den kan lade op på en langt mere miljøvenlig måde”, lyder det fra havnedirektøren.