Matas A/S

Matas sætter fokus på mental sundhed med nyt Sundhedsbarometer

Matas har netop lanceret et Sundhedsbarometer, som i løbet af året vil tage temperaturen på kvinders mentale og fysiske sundhed. Den første undersøgelse konkluderer, at unge kvinder kæmper med deres mentale sundhed.

3.500 kvinder i alderen 13-80 år fra Club Matas har givet input til første udgave af Matas’ Sundhedsbarometer, der fremadrettet skal afdække danske kvinders mentale og fysiske sundhed. Indsigterne fra første undersøgelse taler deres tydelige sprog: yngre kvinder kæmper med deres mentale sundhed. Det gælder især de helt unge kvinder mellem 16-19 år, men også helt op i 30’erne er det en udfordring.

”Vi har spurgt tusindvis af kvinder i alle aldre om deres stressniveau, glæde og udmattelse, og helt overordnet viser barometret, at jo yngre man er, jo dårligere er dit mentale velvære. 45% af de helt unge kvinder føler sig stressede. Det er bekymrende, og samtidig er det væsentligt for os som virksomhed at være obs på med så mange ansatte i netop denne kategori. Omvendt viser undersøgelsen, at mange ældre generelt har det godt mentalt,” siger Rikke Wolff, direktør for CSR, HR og Kommunikation hos Matas.

Med mere end 1.000 ansatte i Generation Z mærker Matas det selv hver dag. Derfor har Matas taget konsekvensen og udviklet et ekstra modul til deres elevuddannelse sammen med organisationen True North, der går i luften fra årsskiftet. Modulet skal styrke eleverne i arbejdet med deres mentale styrke.

En af dem, som kan nikke genkendende til konklusionerne fra undersøgelsen, er 24-årige Malene Gulddahl Klint, som har været elev hos Matas og i sommer blev færdiguddannet materialist. Malene har kæmpet med at føle sig udenfor fællesskabet i løbet af sin elevuddannelse hos Matas og ikke at være god nok, som den hun er.

”Malenes historie er desværre langt fra unik, og vi møder mange unge kvinder hos Matas som Malene. Det er bekymrende, og udviklingen går den forkerte vej, det bekræfter vores seneste Sundhedsbarometer. Størstedelen af vores ansatte i Matas er unge kvinder under 30 år, og derfor har vi nu valgt at arbejde dedikeret med fokus på mental sundhed i vores elevuddannelse. Uddannelsen bliver udvidet med et modul i samarbejde med uddannelsesvirksomheden True North etableret af tidligere jægersoldat Nicolai Moltke-Leth, som skal styrke og udvikle eleverne med sociale kompetencer til bl.a. forbedret selvværd og selvtillid,” siger Rikke Wolff Hjorth, direktør for HR, CSR og kommunikation i Matas.

Matas vil løbende opdatere Sundhedsbarometret, så det er muligt at få et indblik i, hvordan danske kvinder oplever deres fysiske og mentale sundhed i løbet af året.

Flere data fra undersøgelsen:

• 25 % af alle kvinder føler sig stressede – ud af disse er det de unge kvinder, der føler sig mest stressede:

o    16-19 år: 45%

o    20érne: 38%

o    30’erne: 36%

o    40’erne: 24%

o    50’erne: 24 %

o    60’erne: 12%

o    70’erne: 10%

• 36% af alle kvinder føler sig ofte udmattede i løbet af dagen, ud af disse er det især de unge kvinder, der ofte er udmattede (16-19 år 48 % og 20’erne 48%)
  • 64% af alle kvinder føler sig glade i hverdagen, kvinder i 70’erne føler sig mest glade (73 %). Til sammenligning føler 42 % af unge kvinder i Danmark sig glade i hverdagen. Følelsen af glæde i hverdagen stiger stort set eksponentielt med alderen
  • De unge har flest sygedage. Knap hver femte unge kvinde (19 %) har tre eller flere sygedage om måneden