Mastercard Standard Debit fremstilles nu af genbrugsplast

Som et skridt på vejen mod en mere bæredygtig udvikling bliver alle nye Mastercard Standard Debit-kort fra Sparekassen Kronjylland nu fremstillet af genbrugsplast. Planen er, at andre korttyper følger trop.

Ifølge FN ender 8 millioner tons plastik hvert år i verdenshavene. I den sammenhæng fylder et betalingskort ikke meget, men det skal ikke være en undskyldning for ikke at gøre en forskel, hvor man kan. Derfor bliver alle nye Mastercard Standard Debit-kort i Sparekassen Kronjylland nu fremstillet i genanvendeligt plast.

”Vi ved godt, at vi ikke redder verdenshavene ved at indføre betalingskort i genbrugsplast. Men det er et skridt på vejen, og det handler om at gøre en forskel, hvor det er muligt,” fortæller Jan Mågård, Fagchef for Kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland.

Flere ”grønne” kort på vej

I Sparekassen Kronjylland er omkring en tredjedel af alle udstedte betalingskort af typen Mastercard Standard Debit. De vil nu, i takt med at kunderne bestiller eller genbestiller nye kort, blive fremstillet i genbrugsplast.

”Der er en merudgift forbundet med at fremstille betalingskort i genbrugsplast, men med så mange kort tror vi på, at det gør en forskel at tænke mere miljøvenligt i denne sammenhæng,” fortæller Jan Mågård og tilføjer, at det ikke kommer til at koste ekstra for kunderne, at de nu kan betale med grøn samvittighed.

Planen er, at når de nye Mastercard Standard Debit-kort i genbrugsplast er rullet ud og prøvet af, vil andre korttyper følge trop.

Kontakt: Jan Mågård, Fagchef for Kort og selvbetjening, Sparekassen Kronjylland - tlf: 89 12 25 48 eller jam@sparkron.dk

Ny områdedirektør for kredit i Sparekassen Kronjylland10.11.2022 09:00:46 CET | Pressemeddelelse

Allan Holbæk Thomsen skal fremover stå i spidsen for kreditarbejdet i Sparekassen Kronjylland. Her er han nyudnævnt områdedirektør for kredit og indtræder desuden i Sparekassen Kronjyllands øverste daglige ledelse. Han kommer fra en stilling som kreditdirektør i Sparekassen Danmark, og det er en meget erfaren leder og kreditmand, der nu kommer til Sparekassen Kronjylland. De første cirka 25 år i karrieren blev brugt helt ude hos kunderne som først rådgiver og siden erhvervskundechef og underdirektør i Sparekassen Himmerland. I 2011 blev han kreditchef samme sted, og da Sparekassen Himmerland i 2014 fusionerede med Sparekassen Hobro og blev til Jutlander Bank, fik han titel af kredit- og vicedirektør med ansvar for den fusionerede kreditafdeling. Da Jutlander Bank i 2021 fusionerede til Sparekassen Danmark fortsatte han som nævnt som kreditdirektør i den fusionerede sparekasse. Han tiltræder i Sparekassen Kronjylland senest 1. januar. Her afløser han Sigurd L. Simmelsgaard, der skifter

Sparekassen Kronjylland fjerner negative renter for privatkunder25.7.2022 11:27:48 CEST | Pressemeddelelse

Fra 15. august skal privatkunder ikke betale negative renter for indlån i Sparekassen Kronjylland. I stedet bliver indlånsrenten 0 procent for alle privatkunder. Det sker i forlængelse af den renteændring, som Den Europæiske Centralbank og Nationalbanken besluttede i sidste uge. Fra 15. august bliver renten for erhvervskunder desuden hævet fra minus 0,95 procent til minus 0,45 procent, hvilket matcher den seneste ændring fra Nationalbanken.