Deloitte

Massivt pres på de sociale udgifter

Del

Stigende udgifter tvinger kommunerne til at tænke nyt

Mette Lindgaard
Mette Lindgaard

København, 9. december 2015

Danmarks Statistik har netop offentliggjort de samlede sociale udgifter, der i 2014 beløb sig til 649,9 mia. kr. Det er en stigning på 2,7 pct. i forhold til 2013. Særligt udgifter til alderdom er steget markant. Presset på udgifterne tvinger kommunerne til at tænke nyt, mener ekspert.

”På trods af, at der var betragteligt færre arbejdsløse i 2014 end i 2013, oplever vi faktisk en stigning i de samlede sociale udgifter. Det vidner om, at der er et massivt udgiftspres i store dele af det sociale system, hvor især udgifterne til alderdom udgør en stadigt større bid af kagen,” siger velfærdsekspert i Deloitte Mette Lindgaard.

Udgifterne til administration af de sociale ydelser er ligeledes øget betragteligt. I 2014 udgjorde de 24,5 mia. kr., hvilket er en stigning på 3,1 pct. i forhold til året før. Det er dog ikke nødvendigvis en negativ tendens, mener Mette Lindgaard:

”Typisk forbinder man administration med noget, man skal minimere, men det er langt fra altid tilfældet. Hvis udgifterne til administration bruges på at følge tættere op på de enkelte sager og sikre, at indsatserne virker efter hensigten, kan mere administration faktisk være godt,” siger hun.

Dog står alle dele af den sociale sektor over for at skulle tænke nyt, hvis man over tid skal modstå det stigende udgiftspres, mener Mette Lindgaard:

”I udviklingen af de sociale ydelser handler det ikke om revolution, men om at gøre det en lille smule bedre hver eneste dag. Det gælder helt ned til vagtplanlægning, mødekultur, ledelsesansvar og den daglige styring. Der er rigtig mange små knapper, man kan skrue på. Samlet set kan de have en stor effekt,” siger hun.

Ifølge Mette Lindgaard spildes der mange penge hvert eneste år på sociale indsatser, der kun har ringe eller slet ingen effekt:

”I Danmark findes der mange gode historier fra succesfulde sociale indsatser, men jeg vil vove den påstand, at socialområdet er præget af en udbredt mangel på viden om, hvad der virker. Trods stigende udgifter ender mange udsatte danskere stadig i en håbløs situation. De kommer jo netop ikke i uddannelse, og de får ikke et job, og derved har de meget ringe mulighed for at forsørge sig selv,” siger hun.

En del af løsningen er ifølge Mette Lindgaard, at vi som samfund bliver bedre til at opsamle og dele viden om, hvilke sociale indsatser, der henholdsvis virker og ikke virker.

”I Danmark har vi kun i ringe grad overblik over, hvem der modtager hvilke sociale indsatser med hvilken virkning og til hvilken pris. Som samfund er vi nødt til at indsamle mere viden om, hvad der virker og ikke virker, så vi bruger pengene, hvor de giver størst værdi,” siger hun.

Tallene fra Danmarks Statistik findes her: http://www.danmarksstatistik.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=20046

Nøgleord

Kontakter

Mette Lindgaard
Tlf. +45 25 24 00 37
mlindgaard@deloitte.dk

Billeder

Mette Lindgaard
Mette Lindgaard
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html
Mette Lindgaard er ansvarlig for Deloittes ydelser på velfærdsområdet og har et tæt samarbejde med mange af landets kommuner. Hun er forfatter til bogen ”Kan det betale sig?” udgivet på Gyldendal Business.

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum