Massive transportinvesteringer kræver orden i penalhuset

Fornuftigt at digitalisere, mener brancheekspert, men der skal arbejdes hårdt på at hente pengene hjem igen

København, 6. marts 2017

Digitalisering bliver et af temaerne på Transport 2017, hvor bl.a. it-leverandører står klar til at vise de danske vognmænd, hvordan de gør den daglige styring både hurtigere, lettere og mere smidig. Ifølge Lars Andersen fra Deloitte giver det rigtig god mening at se nærmere på de nye digitale løsninger. Men skal man ud at investere, skal man først og fremmest have overordentligt styr på likviditeten derhjemme.

- Der er ingen tvivl om, at mange vognmænd står overfor betydelige it-investeringer i forhold til at udvikle deres forretning. Det gælder både de administrative opgaver, den daglige styring samt ikke mindst de kundevendte løsninger, siger Lars Andersen, der selv har kørt lastbil, inden han senere blev uddannet som statsautoriseret revisor.

Ifølge Lars Andersen er alle virksomheder i dag nødt til at tage stilling til digitaliseringen. Det gælder også transportbranchen:

- De seneste år er der sket en enorm udvikling på it- og teknologiområdet i forhold til at styre ressourcer, automatisere arbejdsgange og få styr på administrationen. I dag ser vi allerede, at de bedste transportvirksomheder er trukket fra feltet. For mange har it-investeringer ganske enkelt været et massivt skub i retningen af bedre styring og øget produktivitet.

At foretage investeringer kræver dog et stort benarbejde, når pengene efterfølgende skal hentes hjem, pointerer Lars Andersen. Samtidig skal man have godt styr på økonomien, ellers kan man meget let brænde sig:

- Når man foretager investeringer, er man klart mere udsat som virksomhed, fordi investeringerne jo helst skal tjenes hjem i form af fx kundetilgang eller højere effektivitet.

- Derfor er det vigtigt, at man ikke bare køber en it-løsning og så tror, at det hele løser sig. Man skal stadig have rigtig godt styr på bl.a. likviditet, ressourceplanlægning og kundeprofitabilitet. Det kræver, at man har virkelig god orden i penalhuset.

Ikke desto mindre mener Lars Andersen, at det er et godt tidspunkt for mange transportvirksomheder at investere:

- Generelt er det økonomiske klima afventende, men positivt, hvilket betyder, at det er nu, man skal ruste sig til travlhed og bedre tider. Derfor giver det rigtig god mening at tænke over, hvordan man løfter sin virksomhed til næste niveau, hvis man ikke vil sakke bagud i forhold til konkurrenterne.

Ifølge Deloittes seneste analyse af transportbranchen kan tæt ved 6 ud af 10 vognmandsforretninger i dag karakteriseres som værende meget sunde.

laandersen@deloitte.dk

Lars Andersen

Lars Andersen er partner i Deloitte og ekspert i transportbranchen.

Deloitte vil være tilstede på Transport 2017 fra den 23.-25. marts i MCH Messecenter Herning.