Massiv interesse for rådgiveruddannelse i bæredygtighed

Finansforbundet og FA investerer yderligere fire millioner kroner i succesprojekt for erhvervsrådgivere om bæredygtighed.

​Interessen for et kursus, der klæder erhvervsrådgivere på med viden om bæredygtighed, er så stor, at Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet har besluttet at investere yderligere fire millioner kroner i kurset.

Investeringen kommer fra sektorens fælles kompetencepulje, Finanskompetencepuljen, som er et resultat af overenskomstforhandlingerne i sektoren og er finansieret af FA’s medlemsvirksomheder på Finansforbundets område. Alene i 2021 indbetalte virksomhederne tæt på 30 millioner kroner til puljen, der sikrer kompetenceudvikling af ansatte i pengeinstitutter.

”Der er et åbenlyst behov på området, og det er jeg glad for, at vi kan tage et fælles ansvar for at løfte i sektoren. Finanskompetencepuljen udspringer af overenskomstforhandlingerne og behovet for en målrettet og fælles indsats omkring kompetenceudvikling i bred forstand. Samtidig ser vi et specifikt og meget stærkt behov omkring bæredygtighedsdagsordenen, hvor både virksomheder og medarbejdere har brug for en styrket og fælles ballast. Det er en indsats, der er helt oplagt at løfte i fællesskab, og resultaterne fra pilotprojektet viser i høj grad også, at efterspørgslen er til stede,” siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Uddannelsesforløbet blev oprindeligt lanceret som et pilotprojekt i efteråret 2021. Dengang bevilgede FA og Finansforbundet via Finanskompetencepuljen én million kroner til dækning af den fulde deltagerbetaling for de første 100 kursusdeltagere.

Med den nye investering dækkes yderligere op mod 500 deltagere.

”Der er enorm stor opmærksomhed hos vores medlemsvirksomheder på, hvordan de kan understøtte den bæredygtige omstilling. Det handler naturligvis om finansiering, men i den grad også om at hjælpe kunderne med at identificere risici, se muligheder og finde bæredygtige, grønne og samfundsansvarlige løsninger. Derfor er det oplagt, at kompetencepuljen, som jo er finansieret af virksomhederne, investerer yderligere i kompetenceudvikling indenfor bæredygtighed. Jeg synes, at vi i sektoren sender et stærkt og progressivt signal med investeringen,” siger Nicole Offendal, adm. direktør i FA.

Uddannelsesforløbet er udviklet af Finanssektorens Uddannelsescenter (FU) i samarbejde med FA og Finansforbundet og med opbakning fra Finans Danmark og Lokale Pengeinstitutter (LOPI).

De konkrete uddannelsespladser vil blive udbudt i løbet af foråret.

Fakta om kurset

Via kurset tilegner erhvervsrådgiverne sig grundlæggende viden og kompetencer om bæredygtighed, som de kan bruge i dialogen med kunderne. Kurset giver den enkelte deltager praktiske redskaber til rådgivningen og muligheder for at træne dem i praksis. Forløbet er en del af Finanskompetencepuljen.

Finansforbundet: Kristian Lind, kl@finansforbundet.dk, 61204214

Finanssektorens Arbejdsgiverforening: Mads Krøll Christensen, mkc@fanet.dk, 20447599