Massiv interesse for kommende energitilskud

I 1. kvartal af 2021 åbner Energistyrelsen igen op for ansøgning til tilskudspuljen, der skal fremme energirenoveringer i de private hjem. 3byggetilbud.dk oplever allerede nu en massiv efterspørgsel på energimærker fra boligejere, der vil stå forrest i køen, når de igen kan søge om klækkelige tilskud.

Økonomisk håndsrækning får flere til at energirenovere

Boligejerne ved, at det er med at komme hurtigt ud af starthullerne, når Energistyrelsen igen åbner op for tilskud til energirenovering - det der også kaldes Bygningspuljen. Sidst tog det kun fire dage at tømme puljen, og det efterlod tusindvis af ansøgere med en lang næse. Energistyrelsen modtog nemlig 19.336 ansøgninger, hvoraf kun 5.420 fik tilskud.

Stigning på 621 procent i energimærke-forespørgsler

Hos 3byggetilbud.dk mærker man en generel stor interesse for økonomisk tilskud til renoveringen i portalens henvendelser. Tal fra 3byggetilbud.dk afslører en vækst på 621 procent i antallet af forespørgsler på energimærkning i 2021, når man sammenligner med samme periode sidste år.

”Den kommende energitilskudspulje får efterspørgslen på energimærkning til at eksplodere. Mange kender primært energimærket som en rapport, der skal fremskaffes, når en bolig skal sælges. Energimærket er imidlertid også blevet et altafgørende adgangskort for de mange danskere, der går og planlægger at søge om tilskud til deres kommende energirenovering, og det kan mærkes på efterspørgslen,” siger Maria Carlsen, kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk.

Det er et krav, at bygningen er energimærket efter 1. oktober 2012, hvis du skal benytte dig af energitilskuddet. Det skyldes blandt andet, at Energistyrelsen bruger beregninger fra Energimærket til at udregne tilskuddets størrelse. Kravet gælder dog ikke for tilskud til varmepumper.

Stor interesse for grønt håndværkerfradrag

Ikke kun nyheden om tilskud har fået boligejerne op af stolene. Det fordoblede håndværkerfradrag har i den grad også vist sig at have betydning for danskernes renoveringsplaner i 2021. I 2021 er der 25.000 kroner at trække fra i skat, når man ønsker at energirenovere eller klimatilpasse i det private hjem eller i fritidsboligen. En side på 3byggetilbud.dk's hjemmeside, der gennemgår håndværkerfradragets muligheder, har fået 4.155 procent flere besøgende end den gjorde samme periode sidste år.

”Der er virkelig mange, der har udvist stor interesse for håndværkerfradraget i år. Vi får dagligt mange spørgsmål om, hvad der er muligt med håndværkerfradraget, og hvilke renoveringsopgaver der er dækket ind under fradragsordningen. Det er et klart signal om, at tilskud og fradragsordninger er med til at sætte skub i energirenoveringen af den private boligmasse.”

Boks: Boligejere fumler i tilskudsjungle

3byggetilbud.dk står bag portalen Energihjem.dk, hvor boligejere kan finde viden om energirenovering og tilskud. Spørgsmålene er mange fra boligejere, der ikke ved, hvornår de skal have et gyldigt energimærke på hånden, og om de må indgå en aftale med en håndværker. Statistik viser, at mere end 40 procent af de besøgende på Energihjem.dk besøger sitet for at få viden om energitilskuddet.

Fakta:

• 3byggetilbud.dk formidlede i 2020 ca. 70.000 bygge- og renoveringsopgaver til et landsdækkende netværk af håndværkere. Det var en vækst på 50 procent, når man sammenligner med 2019.
  • I perioden 1/1-10/2 oplevede 3byggetilbud.dk en vækst på 621 procent i antallet af forespørgsler på energimærker sammenlignet med samme periode sidste år.
  • 3byggetilbud.dk's side om håndværkerfradraget har oplevet en vækst i antal besøgende på 4.155 procent i år sammenlignet med samme periode sidste år.
  • På Energihjem.dk er mere end 40 procent af de besøgende interesserede i viden om energitilskuddet.

Presse- og kommunikationschef i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk, Ejerportal.dk og Energihjem.dk

Nynne Pihl GrothKommunikationsansvarlig for Energihjem.dk

Kommunikationsmedarbejder i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk. Projektansvarlig for Energihjem.dk

Tlf:53391791npg@abgruppen.dk

Økonomisk håndsrækning får flere til at energirenovere

Boligejere: Hvorfor skal det være koldt at gå grønt?14.12.2020 11:39:40 CETPressemeddelelse

Isolering, varmepumper, ventilation og nye vinduer. I starten af det nye år åbner Energistyrelsen atter op for ansøgninger til tilskudspuljen, der skal fremme energirenoveringer i hjemmet. Denne gang lyder puljen på 375 mio. kroner og hos Energihjem.dk viser tallene, at boligejerne allerede nu gør sig klar til at søge, da det handler om at være hurtigt ude af starthullerne, hvis du ikke vil skuffes med et afslag.