Massiv interesse for energitilskud: Boligejerne er klar til først-til-mølle-kamp

Der er allerede fuld gang i tilskudskedlerne op til, at Energistyrelsen åbner op for søgning til energitilskuddet kl. 10 i dag. Det kan mærkes hos Energihjem.dk – portalen for boligejere, der ønsker at energirenovere – som i den grad oplever, at boligejerne er klar til at søge tilskudspuljen. Portalen har nemlig oplevet en stigning på mere end 900 procent i energimærke-forespørgsler i 2021 sammenlignet med samme periode sidste år.
Du kan bl.a. søge klækkelige tilskud til nye vinduer i Energistyrelsens tilskudspulje.

Det er med at komme hurtigt ud af starthullerne, hvis du ønsker at benytte dig af Energistyrelsen tilskudsordning: Bygningspuljen. Tilskudsordningen, der åbner i dag kl. 10 og blandt andet giver klækkelige tilskud til isolering, varmepumper og vinduer, tildeles nemlig efter først-til-mølleprincippet og er allerede yderst populære blandt boligejerne.

"Kan I hjælpe mig, jeg skal søge tilskud?”

Allerede tidlig morgen modtog Energihjem.dk det første spørgsmål om energitilskuddet, og på dagens første timer har portalen oplevet mere end 400 procent flere besøgende på portalen sammenlignet med en almindelig dag. Og det er uden tvivl de tilskudsrelaterede artikler, der er i høj kurs.

“Lige siden den sidste tilskudspulje i oktober har det væltet ind med spørgsmål fra boligejerne på alle kanaler. De ønsker at benytte sig af tilskudspuljen til at energirenovere boligen, men er bange for afslag – og samtidig kan de mange fagtermer i processen være svære at forstå. De gør derfor en dyd ud af at forberede sig, så de hurtigt kan søge om det eftertragtede tilskud,” siger Nynne Pihl Groth, kommunikationsansvarlig hos Energihjem.dk.

Sidst tog det kun fire dage at tømme puljen, og det efterlod tusindvis af ansøgere med en lang næse. Energistyrelsen modtog flere end 18.000 ansøgninger, hvoraf kun 5.420 fik tilskud.

Mere end 900 % flere efterspørger energimærke

En vigtig del af forberedelsen er at anskaffe sig et gyldigt energimærke, som skal bruges i ansøgningen. I 2021 har Energihjem.dk derfor oplevet en stigning på over 900 procent i efterspørgslen på energimærker, sammenlignet med samme periode sidste år.

Siden Energistyrelsen meddelte, at puljen åbner 7. april 2021 har portalen også oplevet en stigning på 198 procent i efterspørgslen på håndværkere til de tilskudsberettigede opgaver.

”Op til tilskudssøgningen er efterspørgslen på energimærker eksploderet med 900 procent flere forespørgsler bare i år. Den sidste pulje på 245 mio. kroner blev opbrugt på blot fire dage og denne gang lyder puljen ikke meget større med sine 250 mio. kroner. Læg dertil at mange flere er klar til at søge denne gang og dem som fik afslag allerede kender til ansøgningsportalen,” siger Nynne Pihl Groth.

Fakta om Energihjem.dk og tilskud:

• Energihjem.dk er portalen for boligejere, der ønsker at energirenovere.
  • Mere end 400 % flere har besøgt Energihjem.dk i dag sammenlignet med en almindelig dag. Særligt de tilskudsrelaterede sider og indlæg trækker besøg.
  • Vores opgavestatistik viser en stigning på 900 % i efterspørgslen på energimærker i 2021 sammenlignet med samme periode sidste år.
  • På Energihjem.dk har vi også oplevet en stigning på 198 % i efterspørgslen på håndværkere til tilskudsberettigede renoveringer efter den 12.3.2021, hvor Energistyrelsen offentliggjorde datoen for åbning af energitilskuddet.
  • I denne tilskudsrunde er derafsat 250 mio. kr. til energiforbedringer. I 2021 er der i alt afsat 675 mio. kr. og det forventes, at du igen kan søge i august og den sidste runde i medio oktober/primo november.
  • Energistyrelsens tilskudssatser er fastsat med udgangspunkt i estimerede markedspriser for de enkelte tiltag, således at tilskuddet maksimalt udgør 27,5 procent af de estimerede markedspriserne for de enkelte tiltag.

Presse- og kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk, Ejerportal.dk og Energihjem.dk

Nynne Pihl GrothKommunikationsansvarlig for Energihjem.dk

Kommunikationsmedarbejder i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk. Projektansvarlig for Energihjem.dk

Tlf:53391791npg@abgruppen.dk

Energihjem.dk har oplevet en stigning på 198 % i efterspørgslen på håndværkere til tilskudsberettigede renoveringer siden Energistyrelsen offentliggjorde, hvornår man igen kunne søge om tilskud.

Energihjem.dk er portalen for boligejere, der ønsker at energirenovere eller klimatilpasse. Her kan du blive klogere på grønne renoveringer, tilskud samt fradrag og finde energipotentialet på husets adresse. Bag Energihjem.dk står 3byggetilbud.dk, som er Danmarks største formidler af bygge- og renoveringsopgaver samt Danske Bank A/S, der yder finansiel bistand til Energihjem.dk og bidrager med finansiel viden i forbindelse med finansiering af bolig- og energiforbedringer.