Maskinbranchen vil have endnu mere 3D-styring, så Unicontrol udvider nu til gummiged

Entreprenørbranchen får endnu et behov opfyldt for præcision og effektivt gravearbejde. Unicontrol i Odense har nu en løsning klar, som gør grading med gummiged meget lettere; Maskinførerne kan selv afrette og sætte overflader af nøjagtigt med gummigedens via tegninger og gps uden assistance fra håndmand og landmåler. Nu fås Unicontrols 3D-maskinstyringssystem til disse entreprenørmaskiner: Gravemaskiner og gummigeder. Unicontrols præsenterer i denne tid sine innovative løsninger på messer i Danmark og Tyskland, herunder E&H, Danmarks største fagmesse for entreprenør- og anlægsbranchen 16.-18. september i Messecenter Herning.

På byggepladser er der ofte i forvejen en gummiged. Den kan byggebranchen nu anvende til endnu flere opgaver end at flytte materiel og losse lastbiler. Med 3D maskinstyring kan entreprenører også bruge gummigeden til flere opgaver, også når der skal afrettes og sættes overflader af. Og hvis gradingen har betydet, at et kloakdæksel er blevet skjult, så kan Unicontrols løsning hurtigt lokalisere det uden at hidkalde landmåler. Alt i alt øger brugen af Unicontrols teknologi både maskinudnyttelsen og produktiviteten på pladsen.

Manglen på kvalificeret arbejdskraft til byggepladserne er et voksende problem. Entreprenørerne leder konstant efter maskinførere. Unicontrol imødekommer denne udfordring med teknologi, der skaber en bedre ressourceudnyttelse på byggepladserne ved at gøre den enkelte maskinfører mere selvhjulpen og produktiv.

Derfor har Unicontrol allerede før lanceringen af sin nyeste løsning afsat den til aktører i entreprenørbranchen i Danmark og Sverige. Unicontrols nye 3D løsning til gummigeder kan installeres på alle fabrikater og typer af gummiged. Som de første i verden kan Unicontrol nu supportere knækled og montere antenner på taget.

Bedre maskinudnyttelse

3D maskinstyring til gummigeder blev udviklet i samarbejde med Unicontrols distributører og partnere bl.a. Unicontrols forhandler i Sverige, L5 Navigation, der kunne se muligheder og behov på markedet.

På byggepladserne er der ofte i forvejen en gummiged, og den vil vores kunder i byggebranchen gerne kunne anvende til endnu flere opgaver end at flytte materiel og losse lastbiler. Med 3D maskinstyring kan entreprenører også bruge gummigeden til flere opgaver, også når der skal afrettes og sættes overflader af. Og hvis gradingen har betydet, at et kloakdæksel er blevet skjult, så kan Unicontrols løsning hurtigt lokalisere det uden at hidkalde landmåler. Alt i alt øger brugen af Unicontrols teknologi både maskinudnyttelsen og produktiviteten på pladsen, konstaterer Johan Spector, partner i L5 Navigation.

I Sverige har entreprenørfirmaet M. Holmströms Entreprenad Ab allerede sikret sig den nye løsning, som L5 Navigation forhandler under navnet L5 U3D-L.

Med Unicontrol3D monteret på maskinen,  sikres hurtig tracking, så systemet hele tiden kan følge med og maskinføreren kan udføre arbejdet med præcision, nu også til gummiged.

Vi udvikler altid vores løsninger på baggrund af brugerinvolvering og workflow analyser i byggebranchen. Der er et tydeligt behov for et brugervenligt og simpelt 3D maskinstyringssystem, og netop derfor har vi udviklet et 3D maskinstyringssystem med hurtig oplæring, fornuftig pris. Vores vision er at være verdens ledende fabrikant af et simpelt 3D-GPS maskinstyring system. Vi vil bevise, at maskinstyring kan gøres simpelt for brugeren, forklarer Ehsan Ekhlas, CCO i Unicontrol.

Han har netop oplevet, at Unicontrol var trækplaster både på diverse, messer i både Belgien, Polen, Frankrig, Tyskland samt på Have & Landskab i Slagelse, og glæder sig nu også til at demonstrere sine løsninger til de 12.000 besøgende fra entreprenørbranchen på den danske messe Entreprenør & Håndværk, som er organiseret af MCH Messecenter Herning 16.-18 september.

Hos entreprenørfirmaet Gorm Hansen i Danmark er Henrik Vestergaard, Teknisk Ansvarlig, godt tilfreds med de nye teknologiske muligheder, som Unicontrol giver firmaets maskinførere: Unicontrol 3D er et godt værktøj til at sikre præcis grading, uanset hvor garvet en maskinfører der sidder i førerhuset. Samtidig kan vores maskinførere godt lide, at maskinstyringen giver dem mulighed for at arbejde meget selvstændigt på byggepladsen. Vi kommer hurtigere i mål med afretningsopgaver nu,

I Danmark er S.D. Kjærsgaard A/S og HM Entreprenør A/S også blandt frontløberne i anvendelsen af den nye løsning til gummigeder fra Unicontrol.

Mød Unicontrol i Herning 16.-18. september på messen Entreprenør & Håndværk i hal U, stand 1024 og 1044 a.

Kontakter

Pressekontakt: PR-konsulent for Unicontrol: Malene Grouleff, malene@grouleff.it, +45 28915809

Billeder

Download
Unicontrols nye 3D løsning til gummigeder      kan installeres på alle fabrikater og typer af gummiged. Som de første i verden kan Unicontrol nu supportere knækled og montere antenner på taget.
Download
Ehsan Ekhlas, CCO i Unicontrol, har netop oplevet, at Unicontrol var trækplaster både på diverse, messer i både Belgien, Polen, Frankrig, Tyskland samt på Have & Landskab i Slagelse, og glæder sig nu også til at demonstrere sine løsninger til de 12.000 besøgende fra entreprenørbranchen på den danske messe Entreprenør & Håndværk, som er organiseret af MCH Messecenter Herning 16.-18 september.
Download
Når alle maskiner på et anlægsprojekt kan arbejde ud fra digitale koordinater, så kan byggelederen med få klik sende instrukser og data til samtlige maskinførere på en byggeplads. Det øger effektiviteten på byggepladsen. Samtidig sikrer man en høj kvalitet  og præcision i gravearbejdet og i dokumentationen.
Når alle maskiner på et anlægsprojekt kan arbejde ud fra digitale koordinater, så kan byggelederen med få klik sende instrukser og data til samtlige maskinførere på en byggeplads. Det øger effektiviteten på byggepladsen. Samtidig sikrer man en høj kvalitet og præcision i gravearbejdet og i dokumentationen.
Download
Med Unicontrols 3D maskinstyring behøver landmålere og håndmænd ikke længere gå rundt manuelt og sætte af på byggepladsen. De kan bruge tiden på mere værdiskabende opgaver.
Download
Jo mindre stille maskinerne på en byggeplads står, jo bedre er det selvsagt for bundlinjen i et byggeprojekt. Derfor har danske Unicontrol udviklet et intuitivt maskinstyringssystem, som både øger anvendelsesmulighederne og rentabiliteten.

Information om Unicontrol

Unicontrol
Helgavej 26
5230 Odense M

+45 898 00 240http://www.unicontrol.io

Unicontrol, der blev etableret i 2018, har markeret sig som den første udvikler af 3D maskinstyring til alle typer gravemaskiner og afsætter nu sin teknologi til mere end 15 lande. Selskabet femdoblede sin omsætning i 2020 og leverede et positivt resultat på bundlinjen ligesom i 2019. Medarbejderstaben tæller 25 ansatte. Hovedparten er beskæftiget i hovedkontoret i Odense i Danmark.

Unicontrol 3D systemet er udviklet på baggrund af brugerinvolvering og procesanalyser af det workflow, der er i byggebranchen. Løsningen kan anvendes på maskiner med svingbom, svingarm, gravearm, skovl og fronlæsser, hvorpå der bliver monteret sensorer.

Unicontrols stifter og CCO, Ehsanullah Ekhlas, blev i april 2021 udnævnt af Forbes som en af unge stjerner på listen Under 30 Manufacturing & Industry, Europe.

Følg pressemeddelelser fra Unicontrol

Flere pressemeddelelser fra Unicontrol

World first from Unicontrol: bespoke 3D machine control for backhoe operation12.4.2021 06:00:00 CEST | News

First off, Unicontrol pioneered a trail-blazing 3D machine control system designed for small excavators. The Danish developer is now ready to launch its latest innovation: an intuitive control system intended specifically for backhoe loaders. The project was run in partnership with Huddig, the renowned Swedish machine manufacturer.Together, the two companies have developed a user-friendly control system for machine operators that not only widens the scope of backhoe operations, but also paves the way to increased profits. At the same time, distribution and service have been given a shot in the arm via a new partnership agreement with L5 Navigation, which runs 15 local offices in Finland, Norway, and Sweden.

Verdenspremiere fra Unicontrol: 3D-maskinstyring bygget til rendegraverens behov12.4.2021 06:00:00 CEST | Nyhed

Først udviklede Unicontrol verdens første 3D maskinstyringssystem målrettet mindre gravemaskiner. Nu har danske Unicontrol innoveret igen og udviklet et intuitivt maskinstyringssystem specifikt til rendegravere. Det er sket i tæt samarbejde med den svenske maskinproducent Huddig. Sammen har de udviklet brugervenlig styring til maskinføreren, som både øger anvendelsesmulighederne og rentabiliteten i rendegravere. Distributionen og servicen får samtidig et stort boost via et nyt partnerskab med L5 Navigation, der har 15 lokale kontorer i Sverige, Norge og Finland.