Mary Fonden støtter kampen mod mobning i Australien i anledningen af H.K.H. Kronprinsessens fødselsdag

Mary Fonden donerer 50.000 australske dollars (AUD) til The Alannah & Madeline Foundation, der igennem initiativet Better Buddies er inspirationskilden til Mary Fondens første og største initiativ Fri for Mobberi.
Børnestafetten 2015. Foto: Steen Brogaard

Allerede inden Mary Fonden blev stiftet, fik Kronprinsessen i 2005 ideen til et nyt initiativ med fokus på at bekæmpe mobning blandt børn. Ideen udsprang af inspiration fra det australske projekt Better Buddies, som organisationen The Alannah & Madeline Foundation står bag.

På Kronprinsessens initiativ begyndte projektet Fri for Mobberi at tage sin form hos Red Barnet. Senere, da Mary Fonden bliver stiftet i 2007, står Mary Fonden og Red Barnet sammen bag udviklingen og udbredelsen af Fri for Mobberi. Og i dag er Fri for Mobberi ude i mere end halvdelen af alle Danmarks dagtilbud og i knap halvdelen af SFO’er og skoler.

”Fra min allerførste oplevelse med Better Buddies kunne jeg se, at tilgangen kunne noget helt særligt i forhold til at skabe fællesskaber og sammenhold blandt børn. Og derfor var det også oplagt for mig at tage inspirationen fra Better Buddies med til Danmark. Det har været en stor glæde, og vi er taknemmelige for det afsæt, det har givet os i vores arbejde med at bekæmpe mobning i Mary Fonden,” siger Kronprinsessen.

Som tak for inspirationen til Fri for Mobberi har Mary Fonden valgt at donere 50.000 AUD til The Alannah & Madeline Foundation – i anledningen af Kronprinsessens 50-års fødselsdag.

Igennem de sidste snart 15 år har tusindvis af børn lært om værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod. Vores evalueringer viser, at børnehavebørn, der arbejder med Fri for Mobberi, udviser tydeligere empatisk adfærd end børn, der ikke arbejder med programmet. Og de er bedre til at tackle mobning og drillerier. Uden inspirationen fra Better Buddies var Fri for Mobberi ikke blevet det, det er i dag. Derfor vil vi gerne sige tak og give lidt igen med donationen til The Alannah & Madeline Foundation,” siger direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Fri for Mobberi er med inspiration fra Better Buddies tilpasset til danske forhold og danske daginstitutioner og skoler. Men den ikoniske lilla bamse, der i den australske udgave hedder Buddy Bear er også at finde i Fri for Mobberi universet som Bamseven.

The Alannah & Madeline Foundation arbejder stadig i dag med at bekæmpe mobning blandt børn i Australien – både igennem Better Buddies, men også igennem konkrete projekter, der forebygger og bekæmper mobning både i den fysiske og den digitale verden, hvor børn færdes.

CEO for The Alannah & Madeline Foundation Sarah Davies takker Kronprinsessen og Mary Fonden for den flotte donation:

”Vores mangeårige samarbejde med Kronprinsessen er meget højt værdsat. The Alannah & Madeline Foundation arbejder stadig for at bekæmpe både traditionel og digital mobning blandt børn og unge gennem målrettede og markante programmer. Begge organisationer deler formålet om at skabe sikre og trygge fællesskaber for vores børn,” udtaler Sarah Davies.

Fakta om Fri for Mobberi

• Fri for Mobberi blev lanceret i 2007 og er nu ude i ca. 40 % af vuggestuer, 60 % af børnehaver og 45 % af skoler og SFO’er i Danmark. Programmet bruges også af dagplejere
  • Fri for Mobberi er Danmarks første større, samlede indsats mod mobning på dagtilbuds- og indskolingsniveau og er inspireret af Better Buddies – programmet fra den australske organisation The Alannah & Madeline Foundation
  • Fri for Mobberi er udviklet i samarbejde med Red Barnet og finansielt støttet af Ole Kirk’s Fond