Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

Danmark er et land med en kyststrækning ud over det sædvanlige. Vi har nem adgang til havet og det spisekammer, der gemmer sig under havoverfladen, men alligevel spiser vi en relativ lille mængde fisk, og den fisk vi spiser, er alt for ofte af en tvivlsom karakter. Det fandt Martin Grøndal ud af i 2015, da han nærstuderede en række rapporter om den tun, der findes på dåse i de danske supermarkeder. Og hurtigt stod det klart, at der var plads til forbedringer inden for alt: indholdet i dåsen, produktionsvilkår, bæredygtighed og sundhed. Martin Grøndal gjorde det til sin mission at gøre fiskekonserves af god kvalitet tilgængelig for danskerne, og samtidig fik han genoplivet nogle af sine bedste barndomsminder: morfars evne til at tage på skattejagt og komme hjem med spændende dåser, så han kunne få den fisk, som han holdt så meget af, men ikke selv havde forudsætninger for at tilberede. Morfaren fik plantet en mission i sit barnebarn, der mange år senere på en sejltur over Atlanten fik fingre i den bedste tun på dåse, han nogensinde havde smagt – og i dag lever af at sælge fiskekonserves.

Nu er Martin Grøndal så klar med den kogebog, som morfar måske kunne have haft glæde af, når dåserne skulle åbnes, og indholdet spises. For hvad skal man stille op med torskerognen, tunen og brislingerne, hvis de ikke bare skal på rugbrødet? I Dåsemad finder man opskrifter på en rørt sardinsalat, tatar med ansjos, thaisalat med blæksprutte og kartoffelrøsti med makrel. Og mange andre spændende retter, der er lavet på fiskekonserves. Det er nemt, og det er lækkert. Dåserne kan holde sig længe, så med et par dåser i køkkenskabet, så er det intet problem at få uventede gæster. Og med dåser i rygsækken, bliver det nemt at lave velsmagende og sund mad på vandreturen. Det er ikke vigtigt hvilken fisk, der bruges i retterne. Man må godt prøve sig frem og lege med opskrifterne. Så længe, man bare husker, at indholdet af konservesdåsen aldrig bliver bedre end det, der konserveres. Og netop derfor er det vigtigt at bruge gode råvare – også når man laver Dåsemad.

Martin Grøndal, bor i Svendborg, er iværksætter og stifter af Grøndals, der sælger fiskekonserves af høj kvalitet til alle, der gerne vil spise fisk med god smag og god samvittighed. Læs mere på www.grondals.dk.

Titel: Dåsemad – en kogebog med fiskekonserves
Forfatter: Martin Grøndal
Fotograf: Chris Opander Tonnessen
Udgivelsesdato: 15. november 2021

Bogens forside, der er præget af Grøndals designprofil.
Billedet viser nogle af de mange lækre retter, der kan laves på fiskekonserves af høj kvalitet. Foto: Martin Grøndal under arbejdet med at tage billeder til kogebogen.

Sy den fineste garderobe til børn28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Thea Rytter er mor til tre børn. Hun ved med andre ord, hvor besværligt det kan være at købe tøj til børn, der måske bruger størrelse 8 i livet, men 12 i længden. Eller at det, der var sejt i dag, er decideret kikset i overmorgen. Derfor er hun nu klar med Sy til børn – lær at sy hverdagstøj efter børnenes mål, som hjælper alle til at sy tøj, der passer til både barnets krop og barnets smag – altså lige indtil den ændrer sig igen.

Ny roman fra Claire-Louise Bennett om litteraturens plads i verden og livet13.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2015 debuterede den engelske forfatter Claire-Louise Bennett med romanen Dam, der blev hyldet af både læsere og anmeldere for sin intrikate og veludførte prosa, der på særegen vis fortalte historien om en aleneboende kvinde i et stenhus i Irland. Nu følger hun op med romanen Kasse 19, som i al sin tilsyneladende enkelhed handler om at have litteraturen i sit liv, og om hvad litteraturen kan gøre ved en. Det er en undersøgelse af fortællingens magi, når den smitter af på verden.