Martin Glaz Serups forfatterjubilæum fejres med genudgivelse

I anledning af Martin Glaz Serups 20 års jubilæum som forfatter genudgiver Turbine langdigtet Marken i en helt ny udgave. Digtet, som forfatteren selv har kaldt “hele middelklassens selvbiografi i den vestlige verden”, udkom første gang i 2010. Siden er bogen udkommet i USA, Tyskland, Mexico, Sverige, Finland, Grækenland og er under udgivelse i Nordmakedonien og Cuba. På trods af flere optryk har den længe været uopdrivelig, men nu er Marken her igen.
Martin Glaz Serup debuterede som forfatter for 20 år siden. I den anledning genudgives MARKKEN. Foto: ©Mathias Olander

Den nye udgave er blevet forsynet med en ny tekst og et forord af Peter Laugesen. Men den handler stadig om marken.

”Marken elskede at danse, at drikke og danse, men efter at nogen ved en firmafaset tog billeder med en mobiltelefon og lod dem cirkulere, har det ikke været helt det samme. Marken kan mærke at den har fået svært ved at slå sig løs.” (Marken, s. 20)

Hvem eller hvad marken er, må være op til læseren. Som Peter Laugesen skriver i forordet, så opfordrer teksten måske til at erstatte ordet marken med ”jeg” eller ”du”. Men er det dét, teksten vil? Er det det, Martin Glaz Serup vil have os til? Peter Laugesen slutter forordet med at konkludere: ”Han vil skrive, og så skriver han. Om marken. Og bogen er det, der står skrevet, hvor skriften standser.”

Martin Glaz Serup har siden sin debut for 20 år siden udgivet digte, børnebøger, essays, kritik og senest digtsamlingerne Endnu er dagen ikke spildt og Uendelige sommer (begge Turbine) og børnebogen Hvis du møder en bjørn (Jensen og Dalgaard) sammen med Malin Kivelä og illustrationer af Linda Bondestam, der er indstillet til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2022.

Fakta om genudgivelsen:

Titel: Marken
Forfatter: Martin Glaz Serup
Udgivelsesdato: 20. maj 2022

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Martin Glaz Serup om at genudgive en ældre tekst i en ny tid

Forsiden til den nye udgave af MARKEN