Markrobot fra Vejen vinder SMV’ernes Oscar

En selvkørende markrobot, der kan så og renholde afgrøder ved hjælp af solenergi og uden brug af kemikalier. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men den er god nok. Bag robotten står virksomheden Farmdroid i Vejen, som blev stiftet i 2018 og som allerede året efter startede produktionen af den bæredygtige så- og lugemaskine. I dag kører 95 procent af robotterne ud på verdensmarkedet, dog ikke ved egen kraft, men ved hjælp af hårdt arbejde af det innovative team i Vejen. For den indsats belønnes virksomheden nu med Initiativprisen 2022 fra Dansk Industri, som blev uddelt ved erhvervsorganisationens SMV-dag i Kolding.
Farmdroid fra Vejen vinder Initiativprisen 2022 fra Dansk Industri. I midten CEO René Jørgensen med diplomet , som blev overrakt af DI's medlemsdirektør Anders Søndergaard Larsen. Yderst til højre direktør Jan Mortensen, Faaborg Værft og yderst til venstre direktør Jacob Hvidtfeldt Jacobsen, S. E. W. North Filtration, begge virksomheder som var nomineret. Foto: Sebastian Rübner-Petersen.

Kåringen som prisvinder foregik onsdag ved en Oscarlignende uddeling på scenen i Kolding, hvor i alt tre nominerede virksomheder indtog podiet. De tre nominerede er udvalgt af en jury blandt vinderne af de regionale Initiativprisvindere i DI’s regionalforeninger over hele landet.

Opsigtsvækkende resultater

FarmDroid vinder prisen for sine ”opsigtsvækkende initiativer og resultater”. Samtidig er det lagt til grund, at virksomheden har skabt et stærkt grundlag for vækst ved at tænke innovativt og skabe nye bæredygtige løsninger i en verden præget af forandring og usikkerhed, som stigende materialepriser, usikre globale forsyningskæder og mangel på medarbejdere.

Virksomhedens robotter passer perfekt ind i EU’s grønne dagsorden, hvor målet er at nedbringe forbruget af kemikalier med 50 procent i 2030.

FarmDroids robot sår afgrøden på nogle bestemte koordinater, som den husker undervejs. Efterfølgende kører den ud på samme mark, hvor den ud fra de kendte koordinater på planterne ved nøjagtig, hvor afgrøden er placeret, og dermed ved den, hvor den skal luge, og hvor den ikke skal.

FarmDroid dyrker jorden økologisk og emissionsfrit uden risiko for at ødelægge jordens mikrostruktur på grund af tungt materiel. Robotten er let i forhold til de store maskiner, som man ellers kører rundt med på marken for at fjerne ukrudt.

Filter skaffer sundt miljø

Virksomheden S.E.W. North Filtration A/S i Maribo var også nomineret. Virksomheden producerer filterpatroner til filteranlæg, som renser luften for støvpartikler og bidrager til et rent og sundt miljø på virksomheder i hele verden.

Nomineret for el-færger

Den sidste nomineret var Faaborg Værft i Faaborg på Fyn. Virksomheden har ligget på havnen i Faaborg siden 1970. I dag bygger og reparerer værftet skibe inden for komposit, aluminium og stål. Virksomheden er pioner, når det gælder nybygning af el-færger.

Foto fra prisoverrækkelsen er vedlagt denne pressemeddelelse.

Billedstekst:

Yderligere oplysninger fås hos pressemedarbejder Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk