Markedsføringsloven kan give problemer for influencers

Der er kommet rigtig mange influencers til i Danmark. Det har revolutioneret de normale markedsføringsstrategier for virksomheder på godt og ondt. Det har skabt en unik mulighed for store som små virksomheder at komme ud til forbrugere, de normalt ikke kan ramme med de traditionelle annonceringsmuligheder. Men samtidig også skabt nye muligheder for lovovertrædelser.

Manglende kendskab til markedsføringsloven

Der er en faldgrube inden for influencer marketing.

At bruge en person som ofte er forholdsvis uvidende om markedsføringsloven til at annoncere for et produkt kan skabe visse problemer når loven (ofte ubevidst) ikke overholdes. Dette kan skabe usikkerhed for forbrugeren og i værste fald ende med en dyr stævning til både virksomheden og influenceren, som senere hen kan munde ud i en retssag.

Skjult reklame

Det er som oftest loven om skjult reklame, der bliver overtrådt når man snakker influencer marketing. Det vil sige når den pågældende influencer ikke viser tydeligt at der er tale om annoncering for et produkt. Når man viser et produkt, skal det mærkes tydelig med reklame.

Det er reklame når det er et produkt som er modtaget af en virksomhed, hvis man laver en anmelde af et produkt, som er betalt af en virksomhed, eller at man får rabat på et produkt fra en virksomhed.

En dum straf

Det er aldrig rart at modtage en stævning. Det er der mulighed for at læse om her, som viser hvad der kan ske ved brud på en kontrakt. Ligeså er det uheldige lærepenge når det er markedsføringsloven, der er brudt når man laver skjult reklame, om det er bevidst eller ubevidst. Det kan være en kostelig affære for virksomhed og influencer når markedsføringsloven brydes, og derfor bør det naturligvis undgås.

3 råd til at undgå lovovertrædelser af markedsføringsloven:

• Skab en klar kommunikation mellem virksomhed og influencer. Det er altid en god ide som virksomhed at vedlægge et skriv om at det er en gave der gives, som skal markedsføres som reklame. Det giver en klar kommunikation om hvad dr forventes for begge parter

• Kontrakter er en god ide at lave mellem influencer og den virksomhed som ønsker en annonce. Dette klargør for influenceren hvad der forventes, og som virksomhed kan man undgå at blive stillet til ansvar hvis markedsføringsloven alligevel skulle blive brudt.

• Husk at ved markedsføring til børn under 18 år er der skærpede regler.

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.

Overvejer du Headless Shopify? Det er dyrt - men godt22.6.2022 01:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis du ejer en Shopify-shop, har du måske hørt om begrebet ‘Headless Shopify’. I korte træk handler det om teknisk at separere din frontend fra din backend. Det muliggør en ekstremt hurtigt Shopify-shop, der både er godt for din evne til at ranke i Google søgemaskine (SEO) og hjælper din konverteringsrate. Til gengæld er det dyrt og det gør Shopify mindre fleksibelt med apps og temaer. Så er det en god idé? Det afhænger af din situation. For større Shopify shops Aleksander Due-Rasmussen er partner i Shopify-udviklingsbureauet Black Lemon. Han fortæller, det ikke er for alle: “At overgå til headless øger dine faste omkostninger til udvikling og betyder, at du ikke bare kan installere en ny app og bruge den”. Til gengæld vinder du også på hastigheden: “Der er intet som Headless Shopify, der kan øge hastigheden af dit Shopify-site. Det er den ultimative løsning.” Fraråder 4 ud af 5 Black Lemon er i berøring med mange af de største danske webshops. Men 4 ud af 5 frarådes at overgå til hea