Markant vækst i lastbiltransporter over de danske grænser

Der kommer fortsat mere gods og varer over de danske grænser. Næsten 5.800 lastbiler kørte dagligt ind i Danmark i 2. kvartal 2016. Niveauet af lastbiler, der krydser grænsen ind i Danmark på daglig basis, er nu 500 flere i begge retninger, end det var tilfældet umiddelbart før finanskrisen og dermed et generelt væksttegn i sektoren.

Godstransporterne ind i Danmark stiger fortsat og ligger nu på 5.786 biler i døgnet. En stigning på 237 biler dagligt i forhold til 1. kvartal 2016. Væksten i den internationale lastbiltrafik til og fra Danmark er inden for det sidste år vokset med 1,3 procent, samlet set kører der i dag godt 500 lastbiler mere i hver retning end i foråret 2008.

- Vi ser et billede af en sektor og et marked i vækst. Det er positivt for vores medlemmer og for samfundsøkonomien generelt. Antallet af transporter er en direkte indikator på, at der bliver transporteret mere gods til og fra resten af Europa. Der er tale om en fortsat vækstkurve for sektoren og vi glæder os over, at danske virksomheder fortsat bidrager til at sikre vækstkurven i det europæiske marked, siger Karen Roiy, Public Affairs chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Hun understreger, at selvom de sidste mange kvartaler har vist fremgang i lastbiltrafikken, og meldingerne fra ITD’s medlemsvirksomheder er, at der er gods at køre med, så er transport- og logistikbranchen også bevidste om, at markedet hurtigt kan vende på grund af den hårde europæiske konkurrence. Karen Roiy fastlår dog også, at de positive forventninger til godsmængderne sender et signal om, at der også vil være behov for lastbiltransporter fremover.

- Vi ser effekten af et internationalt transportmarked, hvor mængden af varer og gods, der sendes på kryds og tværs i Europa, er stigende, og hvor behovet for fleksible og effektive transporter er højt efterspurgt. Her har lastbiltransporten en klar fordel i forhold til andre transportformer, fordi varerne i princippet kun skal lastes en gang for at komme fra produktionshallen og direkte frem til kunden, siger Karen Roiy. Som første kvartals grænsetællinger også viste, så er det fortsat østeuropæisk indregistrerede lastbiler og især polske lastbiler, der griber væksten på vejene.

- Sammen med de stigende godsmængder oplever vi fortsat, at det er de østeuropæisk indregistrerede lastbiler, som kører med en stadig større mængde af godset, medens antallet af lastbiler fra Vesteuropa er stagnerende. Baggrunden er bl.a. manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer, som bl.a. Tyskland.  Rekrutteringsudfordringen har vi også inde på kroppen i Danmark. Det er en udfordring, som branchen står over for at skulle løse, hvis vi fortsat skal have danske chauffører til at køre lastbiltransporter, siger Karen Roiy.

Selv om det europæiske marked for lastbiltransporter i stadig større grad køres af østeuropæiske transportvirksomheder, så udgør lastbiler ejet af danske virksomheder, enten i Danmark eller i udenlandske datterselskaber, fortsat godt 50 procent af alle de transporter, der kører over grænsen i Sønderjylland, hvor det største træk af lastbiler kommer ind i Danmark. Denne andel har været stabil siden 2011.

Således tegner Sønderjylland sig for 58 procent af de lastbiler, der kører over den danske grænse. Øresund tager sig af 20 procent, og Femern Bælt står for godt 13 procent. Trafikken mod Norge og Sverige igennem Nordjylland står for 8 procent, og 1 procent tilskrives øvrige grænseovergange.

ITD har siden 2003 foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark.

Kontakt:
Karen Roiy,
Public Affairs chef
ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
mobil 60 20 87 06

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord3.7.2018 15:28pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

PostNord Group vil sende ny millionregning til danske vognmænd14.6.2018 23:40pressemeddelelse

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller. Selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.