Markant vækst i lastbiltransporter over de danske grænser
Godstransporterne ind i Danmark stiger fortsat og ligger nu på 5.786 biler i døgnet. En stigning på 237 biler dagligt i forhold til 1. kvartal 2016. Væksten i den internationale lastbiltrafik til og fra Danmark er inden for det sidste år vokset med 1,3 procent, samlet set kører der i dag godt 500 lastbiler mere i hver retning end i foråret 2008.
- Vi ser et billede af en sektor og et marked i vækst. Det er positivt for vores medlemmer og for samfundsøkonomien generelt. Antallet af transporter er en direkte indikator på, at der bliver transporteret mere gods til og fra resten af Europa. Der er tale om en fortsat vækstkurve for sektoren og vi glæder os over, at danske virksomheder fortsat bidrager til at sikre vækstkurven i det europæiske marked, siger Karen Roiy, Public Affairs chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Hun understreger, at selvom de sidste mange kvartaler har vist fremgang i lastbiltrafikken, og meldingerne fra ITD’s medlemsvirksomheder er, at der er gods at køre med, så er transport- og logistikbranchen også bevidste om, at markedet hurtigt kan vende på grund af den hårde europæiske konkurrence. Karen Roiy fastlår dog også, at de positive forventninger til godsmængderne sender et signal om, at der også vil være behov for lastbiltransporter fremover.
- Vi ser effekten af et internationalt transportmarked, hvor mængden af varer og gods, der sendes på kryds og tværs i Europa, er stigende, og hvor behovet for fleksible og effektive transporter er højt efterspurgt. Her har lastbiltransporten en klar fordel i forhold til andre transportformer, fordi varerne i princippet kun skal lastes en gang for at komme fra produktionshallen og direkte frem til kunden, siger Karen Roiy. Som første kvartals grænsetællinger også viste, så er det fortsat østeuropæisk indregistrerede lastbiler og især polske lastbiler, der griber væksten på vejene.
- Sammen med de stigende godsmængder oplever vi fortsat, at det er de østeuropæisk indregistrerede lastbiler, som kører med en stadig større mængde af godset, medens antallet af lastbiler fra Vesteuropa er stagnerende. Baggrunden er bl.a. manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer, som bl.a. Tyskland. Rekrutteringsudfordringen har vi også inde på kroppen i Danmark. Det er en udfordring, som branchen står over for at skulle løse, hvis vi fortsat skal have danske chauffører til at køre lastbiltransporter, siger Karen Roiy.
Selv om det europæiske marked for lastbiltransporter i stadig større grad køres af østeuropæiske transportvirksomheder, så udgør lastbiler ejet af danske virksomheder, enten i Danmark eller i udenlandske datterselskaber, fortsat godt 50 procent af alle de transporter, der kører over grænsen i Sønderjylland, hvor det største træk af lastbiler kommer ind i Danmark. Denne andel har været stabil siden 2011.
Således tegner Sønderjylland sig for 58 procent af de lastbiler, der kører over den danske grænse. Øresund tager sig af 20 procent, og Femern Bælt står for godt 13 procent. Trafikken mod Norge og Sverige igennem Nordjylland står for 8 procent, og 1 procent tilskrives øvrige grænseovergange.
ITD har siden 2003 foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt:
Karen Roiy,
Public Affairs chef
ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
mobil 60 20 87 06
Vedhæftede filer
Information om ITD - International Transport Danmark
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.
Medlemmerne gav genvalg til bestyrelsen i ITD13.4.2024 13:53:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved ITD´s generalforsamling på Hotel Nyborg Strand lørdag den 13. april gav medlemmerne genvalg til de fire bestyrelsesmedlemmer, der var på valg.
ITD er skeptisk i forhold til ny europæisk CO2-aftale10.4.2024 19:14:13 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet har i dag sagt god for lovgivningen om nye CO2-standarder for tunge køretøjer. Lovgivningen har været længe undervejs og givet anledning til store uenigheder. Hos ITD International Transport Danmark noterer man sig, at der er indgået en politisk aftale, men understreger at politikerne ikke skal trække urealistiske krav ned over aktørerne.
EU misser modulvogntogenes fulde potentiale13.3.2024 11:37:33 CET | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet lægger op til bedre harmonisering af reglerne for kørsel med modulvogntog, men bureaukratiserer og besværliggør samtidig processen for forsøgskørsler med modulvogntog. For ITD International Transport Danmark var det derfor en pose med blandede bolsjer, som medlemmerne af Europa-Parlamentet besluttede for revisionen af direktivet om vægte og dimensioner.
Nu kan der køres med dobbelttrailervogntog til Sverige5.3.2024 13:57:08 CET | Pressemeddelelse
ITD International Transport Danmark har længe haft et ønske om, at ruten over Øresundsforbindelsen skulle inkluderes i rutenettet for dobbelttrailervogntog. Derfor glæder brancheorganisationen sig over, at det nu er muligt at køre med denne type vogntog over Øresund.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum