Deloitte

Markant øget salg af økologi

Del

Øget interesse for bæredygtige fødevarer

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 20. april 2016

Salget af økologiske fødevarer i supermarkeder og varehuse steg med hele 12 pct. i 2015 ifølge nye tal fra Danmarks Statistik. Samtidig siger mere end en tredjedel af danskerne, at de ser efter informationer om økologi, når de køber ind, mens 15 pct. tjekker, om varen er fairtrade. Tendensen afspejler en øget interesse for bæredygtighed og miljø, mener ekspert i social ansvarlighed.

- Der er ingen tvivl om, at danskernes indkøbsvaner er under forandring i disse år. Hele 37 pct. af forbrugerne siger i dag, at de tjekker, om varerne er økologiske, når de handler ind. 15 pct. ser efter fairtrade-mærket, mens 22 pct. holder øje med, om produktet har et ernæringsmærke, siger Bahare Haghshenas fra Deloitte Sustainability.

Tallene fremgår i en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Ifølge Bahare Haghshenas viser de en øget interesse for produkternes oprindelse:

- Der er ingen tvivl om, at vi som forbrugere er langt mere bevidste om vores indkøb i dag, end vi var for bare få år siden. Køber man et produkt, som man ikke kender, er der en langt større tendens til, at man tjekker, hvad der er i produktet, hvor det er fremstillet, hvordan det er fremstillet, og hvilken påvirkning det har på natur og mennesker.

Der er dog stor forskel på indkøbsvanerne imellem mænd og kvinder.

- Generelt går kvinder mere op i både økologi og fairtrade end mænd. Det er således 43 pct. af kvinderne, der tjekker, om varen er økologisk mod 32 pct. af mændene. Ligeledes tjekker 18 pct. af kvinderne, om varen er fairtrade. Det gør kun 11 pct. af mændene, siger Bahare Haghshenas.

Samtidig viser tallene, at lysten til at købe økologisk stiger med alderen. En interessant tendens, mener Bahare Haghshenas:

- Selv om mange unge viser stor interesse for bæredygtighed, har de typisk også færre penge til forbrug. Dermed er der større sandsynlighed for, at de vælger de billigere, ikke-økologiske varer, selv om de rent holdningsmæssigt står et andet sted.

Ifølge Danmarks Statistik er mælk, ost og æg den største varegruppe, når det gælder økologi. Disse produkter står tilsammen for 32 pct. af det samlede salg.

Fakta:

Når du køber mad i supermarkedet, hvilke informationer læser du typisk? (mulighed for flere svar)

- Prisen: 81 pct.

- Holdbarheden: 78 pct.

- Oprindelseslandet: 42 pct.

- Hvorvidt varen er økologisk: 37 pct.

- Ingredienslisten: 30 pct.

- Energiindhold/kalorier: 22 pct.

- Hvorvidt varen er ernæringsmærket (fx Nøglehulsmærket): 22 pct.

- Hvorvidt varen er fairtrade: 15 pct.

- Allergiinformationer: 7 pct.

- Jeg læser typisk ingen informationer: 1 pct.

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Tallene fra Danmarks Statistik findes her: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=21566

Nøgleord

Kontakter

Bahare Haghshenas
Tlf. +45 31 31 04 31
bahahag@deloitte.dk

Bahare Haghshenas er manager i Deloittes danske afdeling for bæredygtighed.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Billeder

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download
Bahare Haghshenas
Bahare Haghshenas
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum