Markant nedgang i energirenoveringer efter regeringsskift

Danskernes tiltag til grønne forbedringer af boligen er dalet. Siden sommeren satte ind, har der nemlig været en markant mindre interesse for energirenovering af boligen. Forårets grønne regeringsskift kan paradoksalt nok være en del af forklaringen.

Udmeldingen om den dalende iver for at renovere grønt kommer fra landets største formidler af byggeopgaver – 3byggetilbud.dk. Virksomheden lever af at matche byggelystne danskere op med lokale håndværkere. Og flere end 45.000 danskere indsender deres byggeopgave ind gennem 3byggetilbud.dk – hvert år. Men i øjeblikket må virksomheden kigge langt efter energirenoveringerne. Og det på trods af, at danskerne er mere byggelystne end nogensinde, bare ikke når det gælder de grønne tiltag.

Danskerne venter på en grøn håndsrækning

Administrerende direktør i 3byggetilbud.dk Martin Borgstrøm mener den grønne nedgang skyldes regeringsskiftet. Mette Frederiksens grønne linje kan nemlig betyde, at danskerne venter på en grøn håndsrækning førend de søsætter energirenoveringen.

”Lige i øjeblikket ser vi en stop and go-effekt, når det gælder de grønne byggeopgaver. Danskerne venter med at energirenovere boligen, da de venter på en grøn håndsrækning fra regeringen, som jo har lovet at regne grønt på alle områder,” siger han.

34 procent færre grønne byggeopgaver

Helt konkret modtager 3byggetilbud.dk 34 procent færre energirenoveringer efter regeringsskiftet. Nedgangen er målt i perioden 1. juli til 15. september i år og sammenlignet med samme periode sidste år.

Og det er på trods af, at boligmassen er en vigtig spiller for den grønne omstilling. For som flere undersøgelse viser stammer 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug fra bygninger. Der er altså meget at hente, når først danskerne sætter foden på den grønne speeder. Læg dertil, at regeringen har et klimamål om 100 procent vedvarende energi i 2050.

”Det giver god mening, at danskerne afventer, hvad regneringen kommer op med. Det ville jeg også selv gøre, hvis jeg stod over for en facadeisolering eller ønskede en varmepumpe, som jeg potentielt kunne få tilskud til,” afslutter Martin Borgstrøm.

Grafen herunder viser den opbremsning som 3byggetilbud.dk har kunne konstatere. Den illustrerer antal opgaver i 2018 frem til september 2019 i brancherne: Isolering, Vinduesudskiftninger, Varmepumper, Jordvarme, Varmegenvindingsanlæg og Solcelleanlæg.

Om 3byggetilbud.dk

• 3byggetibud.dk håndterer årligt over 45.000 byggeopgaver og er dermed Danmarks største formidler af byggeopgaver.
  • 3byggetilbud.dk har registeret en nedgang i energirenoveringer på 34% i periode 1. juli til 15. september sammenlignet med samme periode sidste år.
  • 3byggetilbud.dk slog overordnet rekord på indsendte byggeopgaver i august 2019 med knap 5.000 indsendte opgaver.
  •
3byggetilbud.dks mål er at gøre det nemmere for alle danskere at finde dygtige lokale håndværkere.
  • Læs mere om 3byggetilbud.dk her.