Markant fremgang i søgningen til erhvervsskolerne

Efter flere års tilbagegang er søgningen til erhvervsskolerne nu vendt. Netop offentliggjorte tal viser, at 19,4 pct. af de unge i år har valgt at søge en erhvervsskole. Det er højeste niveau siden 2014. Det er meget glædeligt, men der er behov for, at vi fortsætter den positive udvikling, hvis vi skal dække virksomhedernes behov for faglærte.

Undervisningsministeriet har i dag offentliggjort oplysninger om de unges valg af uddannelse i 2018. De nye tal viser, at:

• 19,4 procent af eleverne, der har valgt ungdomsuddannelse i 2018, har søgt mod erhvervsskolerne. Det er en stigning på knap ét procent-point siden 2017, hvor andelen lå på 18,5 procent, og det højeste niveau siden 2014.
  • I antal svarer det til, at søgningen mod erhvervsskolerne er steget med 560 elever.
  • Knap tre ud af fire elever (73,1 procent) vælger fortsat en gymnasial uddannelse.

Uddannelses- og integrationschef Jannik Bay:

”Det er rigtig godt nyt, at vi nu ser en mærkbar stigning i søgningen til erhvervsskolerne. Søgningen er faldet over de seneste mange år, så det har været tiltrængt med et spring i den rigtige retning.

Jeg håber og tror, at den positive udvikling skyldes, at de unge er ved at blive opmærksomme på de gode muligheder, en erhvervsuddannelse i dag indebærer.

Men samtidig må jeg også sige, at vi har travlt. Danmark risikerer at mangle 60.000 faglærte i 2025, så vi må ikke opgive målsætningen om, at 30 pct. skal vælge en erhvervsuddannelse i 2025. Jeg håber således, at dagens positive tal kun er begyndelsen.

Og det burde der være gode chancer for, da en erhvervsuddannelse er vejen til spændende job, god løn, gode muligheder for at blive iværksætter og selvstændig, og muligheder for at læse videre, hvis man ønsker dette.

Hvis vi skal nå den ambitiøse målsætning om 30 pct. er der behov for nye tiltag. Arbejdsmarkedets parter har allerede taget ansvar med en trepartsaftale, der vil sikre flere praktikpladser på virksomhederne. Men der er også behov en bedre indsats i udskolingen og en omlægning af 10. klasse. I det lys kan jeg kun bakke op om dagens udspil fra Venstre om at lægge 10. klasse ud på erhvervsskolerne.”