Markant forskel på hvor meget nordsjællandske kommuner udliciterer

Der er god økonomi i at lade private virksomheder stå for driften og vedligeholdelsen af de kommunale veje, parker og grønne områder. Men mens nogle nordsjællandske kommuner har overladt næsten alle tekniske opgaver til private virksomheder, klarer andre stort set det hele selv. Det er ærgerligt, mener Dansk Byggeri Nordsjælland.

Næst efter Holstebro er Frederikssund den kommune i hele Danmark, der har udliciteret flest opgaver på det tekniske område. Her er der tradition for at lade de private virksomheder komme til, og i dag er næsten 84 procent af opgaver som vedligehold af veje og grønne områder, snerydning med videre udliciteret til private, mens Hillerød og Gribskov også er med i top ti med henholdsvis 77 og 74 procent, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Det er dejligt at se, at flere nordsjællandske kommuner har set fordelen i at lægge flere af opgaverne på de tekniske områder ud til private. Der er nemlig ingen tvivl om, at øget konkurrence og udlicitering er med til at få de kommunale opgaver løst bedre og i høj grad også billigere. Samtidig med, at det skaber aktivitet og private arbejdspladser, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Mange penge at spare

Undersøgelsen viser, at kommunerne i Nordsjælland vil kunne spare over 37 millioner kr. tilsammen, hvis alle kommuner skruede op for deres udlicitering af de tekniske opgaver, så den kom op på niveau med de 10 procent bedste kommuner i landet. Men for flere er der lang vej igen. Kommuner som Furesø, Fredensborg og Hørsholm har i øjeblikket overladt mindre end en tredjedel af arbejdet på de tekniske områder til private virksomheder.

- Jeg håber, at flere vil få øjnene op for de gevinster, der er ved at udlicitere. Og jeg vil opfordre de kommuner, der ligger i bunden af listen til at besøge dem i toppen for at lade sig inspirere. Det er trods alt skatteborgernes penge, der er tale om. Og de mange millioner kunne bruges til investeringer i for eksempel klimaløsninger, bedre indeklima i skolerne eller til at renovere nogle af de mange kommunale bygninger, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, info@nordtag.dk, 40 50 26 40
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02