Markant forskel i antallet af kommunale elbiler på tværs af landet

Den nye brede klimaaftale lægger op til, at alle biler, som det kommunale ejer eller bruger, skal blive elektriske. En ny opgørelse fra De Danske Bilimportører viser markant forskel på andelen af nul- og lavemmissions biler i de kommunale bilflåder.

En bred skare af politiske partier har netop vedtaget en ny klimaaftalen som foreslår, at alle biler, som ejers eller brugers kommunalt, skal være elektriske. Dermed skal personbiler lægges om til el i 2019-2023, mens tunge køretøjer skal skiftes ud i takt med, at der bliver indgået nye kontrakter i landets kommuner. Adm. direktør i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, ser yderst positivt på flere elbiler i kommunerne:

”Tallene viser tydeligt, at nogle kommuner prioriterer lav- og nulemissionsbiler højt i deres bilflåder. Selvom der er lang vej til at nå 100 pct. elbiler i alle landets kommuner, bakker vi op om, at vi får udskiftet ældre biler med nye nul- eller lavemissionsbiler til gavn for klima og miljø,” siger Mads Rørvig, adm. direktør De Danske Bilimportører.

En opgørelse fra De Danske Bilimportører viser dog, at der er store regionale forskelle på antallet af elbiler i landets kommuner. I øjeblikket udgør elbiler 5,4 pct. af den samlede bestanddel af person- og varebiler på tværs af landets kommuner. Samsø Kommune har den største andel af elbiler, hvor 57 pct. af bilerne i kommunen er elbiler. 17 kommuner har fortsat ingen elbiler.

Klimagevinst i udskiftning af ældre biler
94 pct. af kommunernes bilpark består i dag af konventionelle biler, men stigende krav til bilers forurening og CO2 udledning har mindsket nye bilers udledning markant.

Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til større miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye – uanset drivmiddel – og derfor er vi som branche parate til at støtte op om initiativer, der erstatter gamle med nye biler,” siger Mads Rørvig, adm. direktør De Danske Bilimportører.

Den samlede bestand i landets kommuner er 22.870 person- og varebiler, og fordeles således:

• 9.108 benzinbiler (39,8%)
  • 12.333 dieselbiler (53,9%)
  • 25 plug-in hybridbiler (0,1%)
  • 1.242 elbiler (5,4%)
  • 120 gas (0,5%)
  • 42 brint (0,2%)

Top 5 kommuner med flest elbiler:

• Samsø kommune (57%)
  • Furesø kommune (45%)
  • Albertslund kommune (37%)
  • Rødovre kommune (33%)
  • Gladsaxe kommune (30%)

Kilde

Pressemeddelelsen er baseret på tal fra De Danske Bilimportørers egne registreringer og dækker over kommunernes (inkl. datterselskabers) bilflåde fordelt på drivkraft pr. 21/6 2020. Der er en fejlmargen på omkring 1 procent.

Alle gengivelser af data og oplysninger bedes kildeangives med: De Danske Bilimportører.

Yderligere oplysninger

Administrerende Direktør Mads Rørvig, på tlf. +45 30 16 10 04 eller mr@bilimp.dk

Oversigt
Kommunernes bilflåder fordelt på drivkraft fremgår her.

IFRAME TIL WEBARTIKLER

<iframe title="Kommunernes bilflåder fordelt på drivkraft" aria-label="Stacked Bars" id="datawrapper-chart-eGvHR" src="https://datawrapper.dwcdn.net/eGvHR/3/" scrolling="no" frameborder="0" height="3875"></iframe><script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"])for(var e in a.data["datawrapper-height"]){var t=document.getElementById("datawrapper-chart-"+e)||document.querySelector("iframe[src*='"+e+"']");t&&(t.style.height=a.data["datawrapper-height"][e]+"px")}}))}();
</script>

De Danske Bilimportører er brancheorganisationen for bilimportører i Danmark. Vores primære opgave er at varetage vores medlemmers interesser samt at facilitere intelligente løsninger for deres aktiviteter på det danske marked.

Det sker blandt andet ved, at vi leverer forskellig viden om bilbranchen, operationelle løsninger, samt at vi fungerer som talerør overfor regering, Folketing, ministerier og andre offentlige myndigheder samt ikke mindst medierne og andre relevante organisationer.

Hvor i Danmark bor elbilejerne?2.7.2020 14:15:49 CESTPressemeddelelse

En ny opgørelse fra De Danske Bilimportører viser, at der er store regionale forskelle i antallet af private elbilsejere i Danmark. Det er primært i Midtjylland og Hovedstaden at elbilsejerne findes, mens Nordjylland er den region med færrest elbilsejere. De store regionale forskelle understreger behovet for investeringer i ladeinfrastrukturen og ny afgiftsmodel for grønne biler ifølge adm. direktør i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Mads Rørvig ny adm. direktør for De Danske Bilimportører12.5.2020 07:52:39 CESTPressemeddelelse

Bestyrelsen for De Danske Bilimportører (DBI) har udpeget Mads Rørvig som ny adm. direktør. Mads Rørvig er i dag underdirektør i brancheorganisationen, Finans Danmark, og har tidligere været Medlem af Folketinget, bl.a. som skatteordfører og formand for Folketingets Skatteudvalg. "Jeg er glad for, at Mads har sagt ja til at stå i spidsen for vores branche i Danmark. Med sin baggrund fra Christiansborg og Finans Danmark, har han et unikt udgangspunkt for at skabe synlighed og politiske resultater. Jeg glæder mig til samarbejdet med Mads, og er sikker på, han er den rette til også at videreudvikle og modernisere DBI," siger Jens Bjerrisgaard, bestyrelsesformand for DBI og Koncernchef for Semler Gruppen. "Biler udgør en central rolle i vores samfund, og er en af hovedaktørerne, når der skal leveres på den grønne omstilling i Danmark og resten af verden. DBI er brancheorganisationen, der skal få branchens kompetencer i spil i udviklingen af det danske samfund. Det er en opgave, jeg ser meg