Markant flertal af de danske cyklister bryder loven
Et markant flertal af de danske cyklister bryder loven. Det er det triste resultat af en ny undersøgelse, der viser, at 77 % har brudt loven på cyklen. Et tal der sidste år var 73 %.
”Vi har en fantastisk cykelkultur i Danmark, og jeg synes, det er en skam, at så mange udsætter sig selv og andre for fare i trafikken ved at bryde helt basale regler. Nogle vil naturligvis sige, at det ikke er så farligt at cykle på fortovet, eller at det kun går ud over dem selv, hvis der sker noget. Men det er desværre ikke sandt. Man kan let komme til at lave alvorlige skader på andre, hvis man er årsag til en ulykke som cyklist. Og reglerne er til for at blive overholdt. De skal sikre, at alle kan regne med hinanden i trafikken,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring, og uddyber:
”Hver uge får vi anmeldt skader af cyklister, som sandsynligvis kunne være undgået, hvis de havde været mere opmærksomme i trafikken. I mange tilfælde kan vi nemlig konstatere, at én eller flere af de involverede parter har gjort noget, som har været på kant med eller en decideret overtrædelse af loven.”
Stop for rødt – og gult!
Undersøgelsen viser desuden, at hver fjerde cyklist kan finde på at køre over for gult, selvom de kan nå at stoppe. Men det gule lys har til hensigt at lade den trafik, der allerede er ude i krydset, blive afviklet. Gult lys betyder nemlig, at signalet snart skifter til rødt. Men derudover har det samme betydning som rødt. Det er kun tilladt at fortsætte sin kørsel ind i krydset, hvis standsning medfører fare.
”Det må ikke blive en vane for folk, at de kører ud i lyskrydset, når lyset er skiftet til gult. Mange tror åbenbart, at det er ok, at de lige træder lidt ekstra i pedalerne, når lyset skifter fra grønt til gult. Men det er både ulovligt og farligt. For det øger risikoen for ulykker, hvis en cykel pludselig bliver fanget midt i krydset med trafik kommende fra både højre og venstre,” siger Henrik Sagild.
Nordjyderne er mest lovlydige – Københavnerne er mindst
86 % af hovedstadens cyklister bryder loven på den ene eller den anden måde. I Nordjylland ser det dog lidt bedre ud, og bedst for landet, da 73 % her bryder loven.
”Selv om det ikke er overraskende, at det er i storbyen, at flest bryder loven på cyklen, er det et problem, at det især er i den tætte trafik i København og region Hovedstaden, at cyklisterne sætter sig selv og andre trafikanter i fare. Hvis vi skal have en sikker trafik, så er forudsætningen, at alle overholder reglerne. Det inkluderer både bilister, cyklister og fodgængere,” siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i juni 2017 blandt 1705 repræsentativt udvalgte danskere. Spørgsmål om adfærd på cyklen er kun stillet til dem, der cykler.
Har du som cyklist gjort en eller flere af følgende ting?
- Kørt på fortovet 61%
- Drejet til højre for rødt 44%
- Kørt i fodgængerfeltet 39%
- Kørt mod færdselsretningen 32%
- Kørt over for gult, selvom du kan nå at stoppe 26%
- Kørt over for rødt, når der ikke er anden trafik 23%
- Brugt håndholdt telefon til opkald 20%
- Bruge håndholdt telefon til SMS/Social Media 16%
- Kørt over for rødt 11%
- Ingen af ovenstående 21%
- Ved ikke 2%
Sum:
- Har overtrådt loven 77%
- Har ikke overtrådt loven 23%
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Historisk højt medicinforbrug hjælper danskerne igennem dagligdagen24.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2023 steg danskernes forbrug af apoteksmedicin til et historisk højt niveau, viser nye tal, som Danmarks Apotekerforening har udleveret til Gjensidige. Samtidig viser en ny undersøgelse, at 4 ud af 10 danskere har brug for medicin for at klare hverdagen.
Mange kender ikke reglerne: Sidste år fik 3.800 bilister bøder ved vejarbejde19.4.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 3.800 bøder blev ifølge Rigspolitiet uddelt til danskere sidste år, der kørte for stærkt på en strækning med vejarbejde. Og udover en bøde til dobbelttakst, så er den høje hastighed ved vejarbejde hensynsløst over for dem, der arbejder på strækningen, lyder det fra skadedirektør i Gjensidige.
Farligt fænomen: 4000 gange sidste år skulle der ryddes op efter bilister på vejene16.4.2024 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år måtte Vejdirektoratet sende en afspærringsvogn ud og rydde op flere end 4000 gange, fordi tabt gods havde skabt en trafikfarlig situation på vejene. Og de mange sager om tabt gods har både en stor økonomisk omkostning og er til alvorlig fare for trafikken og medarbejdere, lyder advarslen fra Lene Rasmusssen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Forbruget af allergimedicin stiger. Flere bliver vaccineret mod høfeber10.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Høfeber er blevet så stort et problem, at et stigende antal danskere vælger at blive vaccineret mod det, viser en ny opgørelse fra Gjensidige. Også landets apoteker melder om en stigning i salg af antihistaminer.
Se listen: Danskernes farlige cykelvaner kan koste dyrt4.4.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Køre over for rødt, køre på fortovet eller ligefrem modsat færdselsretningen. Det er bare nogle af cyklisternes dårlige vaner, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige. Mange af vanerne er ulovlige og dyre i bøder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum