Markant flere krydstogtgæster besøger Danmark næste år

Danmark kan til næste år se frem til over 68.000 flere krydstogtgæster end i år. Den markante fremgang kommer især til at kunne ses i København, hvor 710.000 gæster forventes at gå i land, men også havnene rundt i resten af landet kan glæde sig til et godt krydstogt-år i 2016.

Alene på én enkelt dag næste sommer vil 30.000 krydstogtturister passere kajanlægget i København - enten på vej i land eller ombord. Den dag lægger syv skibe til i hovedstaden samtidigt og bliver dermed en historisk travl dag for krydstogtbranchen. I løbet af hele 2016 vil der lægge et krydstogtskib til kaj i København i alt 286 gange. Det betyder, at branchen nu forventer et samlet antal krydstogtgæster i hovedstaden næste år på 710.000. Det er 30.000 flere end i år.

”For København bliver 2016 første gang, der igen er stigning i antallet af krydstogtgæster siden rekordåret i 2012. Det er særligt fremgangen i antallet af skibe, som både starter og slutter turen i København, der sikrer flere passagerer næste år. Det er ekstra attraktivt for byen, da disse passagerer ofte tager et par overnatninger i forbindelse med flyveturen ind eller ud af København, og dermed bruger flere penge under besøget,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor Cruise Copenhagen Network er forankret.

Selvom København er langt den største krydstogthavn i Danmark, kan en række andre havne landet over også begynde at gøre klar til et større rykind næste år.

I Aarhus ser man frem til en rigtig god sæson med mere end en fordobling af antal skibe og passagerer, og i Aalborg forventer man en fremgang på seks skibe, så byen i alt får besøg af 21 krydstogtskibe i 2016.

I Vestsjælland kan Kalundborg, som ikke har haft krydstogtbesøg i år, se frem til ét anløb næste år. På solskinsøen Bornholm, hvor det primært er Rønne, der trækker, forventer man tre ekstra skibe næste år, mens Hundested i Nordsjælland næste år bliver indviet som krydstogtdestination med indtil videre tre anmeldte skibe.

”Vi bearbejder løbende de internationale rederier for at få dem til at vælge København og Danmark som krydstogtdestination. Vi sælger os både som en del af Østersøregionen, der er en af de største krydstogtregioner i verden, men vi fremhæver også de enkelte havne. Og her ser vi en tendens til, at flere og flere skibe også besøger de øvrige danske havne, som på den måde også får del i krydstogtturismen,” siger Claus Bødker, der fortæller, at Cruise Copenhagen Network, navnet til trods, dækker over ni danske krydstogtdestinationer.

Uffe Hartmann, Head of Corporate Press, Wonderful Copenhagen, ufh@woco.dk - mobil: 21 73 98 90

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p