Markant flere bygge- og anlægsvirksomheder gik konkurs i maj

Væsentlig flere bygge- og anlægsvirksomheder måtte dreje nøglen om i maj, hvis man sammenligner med samme måned sidste år. Udviklingen viser, at der stadig er hård konkurrence i byggeriet, vurderer Dansk Byggeri.

Det høje konkursniveau i bygge- og anlægsbranchen fortsætter. Ifølge Danmarks Statistik var der 105 konkurser i maj. Det er hele 42 flere end i maj sidste år.

- I Dansk Byggeri er vi overraskede over stigningen, der sker i en situation, hvor det ellers går godt i byggeriet. Det viser, at selv om der er høj aktivitet i branchen, er det ikke et slaraffenland for virksomhederne. Konkurrencen er benhård, siger analysechef Andreas Fernstrøm, Dansk Byggeri.

Konkurstallene for maj måned er et af de højeste niveauer i bygge- og anlægsbranchen i statistikkens historie.

I årets første fem måneder har der været 383 konkurser i bygge- og anlægsbranchen. Det er 79 flere end samme periode sidste år – en stigning på 26 procent.

- Omfanget af konkurser i byggeriet har i år haft et ganske ubehageligt niveau. Det eneste formildende ved situationen er, at det ser ud til, at de konkursramte virksomheder har haft færre ansatte og lidt mindre omsætning end sidste år. Det er altså i høj grad de små håndværks- og byggevirksomheder, der er ramt, siger analysechef Andreas Fernstrøm, Dansk Byggeri.

Analysechef Andreas Fernstrøm, afe@danskbyggeri.dk, 21 26 66 34

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.

SF og Dansk Byggeri: Millioninvesteringer i skolernes indeklima nødvendige13.8.2018 09:28pressemeddelelse

Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien på mandag, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver femte af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede sidste år, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.