Markant fald i antallet af ulykker i 2020: Corona har skånet danskerne for knæskader og kraniebrud

I en tid, hvor vi mest af alt forbinder corona-epidemien med begrænsninger og dårligt nyt, er det værd at se på nogle af de mere positive konsekvenser, epidemien har haft. For de findes faktisk!
Corona har skånet danskerne for knæskader og kraniebrud, viser tal fra If Skadeforsikring. Alene antallet af knæskader faldet 43% i forhold til sidste år.

Hos et af landets større forsikringsselskaber har man sammenholdt antallet af fysiske skader og ulykker, anmeldt af privatpersoner i 2020, med antallet af anmeldelser i 2019. Og der er markante og positive ændringer at hente hos If Skadeforsikring.

• 43 % færre knæskader
  • 30 % færre hjernerystelser og kraniebrud
  • 30 % færre forvridninger og forstuvninger
  • 20 % færre knoglebrud
  • Både børn og voksne har oplevet 17 % færre tandskader

Det er særligt nedlukningen i foråret og de begrænsninger, der har været for fysiske udfoldelser, som er årsag til det markante fald, oplyser kommunikationschef If, Birgitte Ringbæk.

”Mindre trængsel på cykelstier og veje, færre biluheld, nedlukning af kontaktsport, aflyste festivaler, med alt hvad det indebærer, har absolut skånet danskerne for slemme skader og samlet set påvirket skadestallene positivt,” fortæller hun.

Det er især skadestyper som knæskader, forvridninger og hjernerystelser, hvor der i år har været anmeldt mellem 20-30 % færre skader sammenlignet med 2019.

Store udbetalinger på andre forsikringer
Det uundgåelige spørgsmål er så, om de færre skader vil betyde lavere priser. Det har If svar på.

Der vil være år, hvor skadesudbetalinger i bestemte segmenter stiger eller falder. I år har der været ekstraordinært store udbetalinger på rejseforsikringer, og antallet af personskader er gået ned. Det udligner lidt hinanden,” siger Birgitte Ringbæk og tilføjer:

Vi prissætter på lang sigt og værdsætter stabile priser. Så der kommer ikke prisjusteringer på grund af disse corona-relaterede udsving, hverken når det gælder rejseforsikringer eller ulykkesforsikringer.”

Udvikling i personskader 2020 vs. 2019
Knæskade
Fald på 43 %
Hjernerystelse/kraniebrud
Fald på 30 %
Forvridning/forstuvning
Fald på 30 %
Knoglebrud
Fald på 20 %
Tandskade - barn
Fald på 17 %
Tandskade - voksen
Fald på 17 %
Kilde: If Skadeforsikring, private ulykkesforsikringer

Corona har skånet danskerne for knæskader og kraniebrud, viser tal fra If Skadeforsikring. Blandt andet på grund af mindre trængsel på veje og cykelstier.
Birgitte Ringbæk, kommunikationschef If Danmark