X MCH Messecenter Herning

Markant digital udvikling er på vej i transportbranchen

Skandinaviens største transportmesse er netop åbnet i MCH Messecenter Herning. Messen er en solid indikator for, hvad der er på vej ind i transportbranchen. Pilen peger på intelligente lastbiler og højt avancerede flådestyringssystemer til gavn for miljø og bundlinje. Danmark kan indtage en global førerposition som it-nation på transportområdet, siger Dansk Erhverv.
Chaufføren får i den digitale lastbil Scania Next Generation live input om, hvordan hans kørsel påvirker sikkerhed og brændstofforbrug. Foto: Dan Boman

Transportbranchen har længe fået skyld for at halte bagefter med digitaliseringen. Senest i regeringens redegørelse om Danmarks digitale vækst 2016, hvor branchen er den mindst digitaliserede i dansk erhvervsliv. Men et blik ind i fremtiden på Transport 2017, Skandinaviens største transportmesse, der i går blev åbnet af transportminister Ole Birk Olesen i MCH Messecenter Herning, viser et helt andet billede.

Her melder arrangørerne om 30 procent flere udstillere med rene it-produkter end på sidste messe og klart flere produkter med it integreret.  Brancheorganisationerne DTL, Dansk Industri, ITD og Dansk Erhverv forventer alle en afgørende digital udvikling på transportområdet i de kommende år.

Danske vognmænd er bannerførere i Europa

Ifølge producenterne, der udstiller på messen, skal vi ikke tvivle på, at transportbranchen har, hvad der skal til for at gennemgår en digital udvikling – faktisk viser historien, at danske vognmænd hellere end gerne tager ny teknologi til sig.

Danske og hollandske vognmænd har altid været først i Europas transportbranche til at tage ny teknologi til sig. Konkurrencen er skærpet, og danske vognmænd har brug for at øge produktiviteten. Hvis de får tilbudt digitale løsninger, der kan hjælpe dem med det, så bruger de dem, siger Anton Freiesleben, der er salgsdirektør for Scania og har mere end 25 års erfaring fra transportbranchen.

På Transport 2017 præsenterer Scania sin til dato mest digitaliserede lastbilserie, Next Generation. Alle vognene i serien afrapporterer præcise data om den enkelte lastbils kørsel. Det giver vognmændene og Scania et nøjagtigt grundlag for at forbedre den enkelte chaufførs kørsel og brændstoføkonomi. Dataene sikrer også, at hver vogn får et individuelt serviceeftersyn, og at vognmanden kan få den økonomisk bedste specifikation på nye biler til opgaverne.

Gode tegn fra de mellemstore virksomheder

Blandt Transport 2017’s it-udstillere af flådestyringsværktøjer, der viser bilernes aktuelle position og kørselsmønster, melder man også om øget interesse for digitale produkter. Flådestyringsredskaber er traditionelt den type it-løsninger, som vognmænd først tager til sig. De giver overblik over bilernes aktuelle position samt oplysninger om den enkelte chaufførs og køretøjs kørselsmønster.

– Transportbranchen har måske været lidt sen til at tage it til sig, men vi kan mærke, at det virkelig rykker lige nu og ikke kun hos de store virksomheder. Rigtig mange mellemstore vognmandsforretninger henvender sig også til os, fordi de ønsker mere viden om flådens brændstofforbrug og kørselsadfærd, siger Morten Saxenborg, salgskonsulent hos r2p Tracking.

Danmark kan tage global førerposition

Udviklingen glæder Dansk Erhvervs fagchef for transport og infrastruktur, Jesper Højte Stenbæk. Set i et større perspektiv, mener han, at transportbranchen med opbakning fra dansk lovgivning lige nu har potentialet til at blive globalt forsøgscentrum for ny transportteknologi.

Som eksempler på allerede eksisterende projekter af høj international klasse, nævner han dronetestcentret ved Odense, det nationale forsøg med 56 tons modulvogntog på det statslige vejnet, Vesthimmerlands Kommune, der sandsynligvis snart tester førerløse busser, og fragtlogistikprojektet DiRECTLY under Aalborg Universitet, der vil sikre, at langt færre lastbiler kører halvtomme rundt på Europas veje.

Danmarks velfungerende teknologi og fleksible lovgivning er grundlag for flere af disse projekter, men vi kan ikke hvile på laurbærrene. Med den rette politiske opbakning kan vi tiltrække store internationale virksomheder, der sandsynligvis etablerer afdelinger i landet, når først de er her, siger Jesper Højte Stenbæk.

Han tilføjer, at hvis Danmark udvikler sig til et globalt forsøgscentrum for ny transportteknologi, gavner det transportbranchens konkurrenceevne. Eksempelvis kan danske vognmænd længe før deres internationale konkurrenter få viden om, hvilke nye transportteknologier der er mest stabile i drift og dermed mest fornuftige at investere i.

Billeder

Download
Topseks over professioner for messens besøgende var i 2015: lastbilchauffører, beslutningstagere, vognmænd, studerende/elever, mekanikere og kontorpersonale. Foto: PR
Download
Transportminister Ole Birk Olesen klippede båndet til transportmessen torsdag 23. marts. Messen har aldrig haft flere udstillere end de 325, der er samlet i år. Dden samlede udstilling strækker sig over 12 haller og mere end 55.000 kvm.

Information om X MCH Messecenter Herning

X MCH Messecenter Herning
Vardevej 1
7400 Herning

+45 5183 6631 / +45 9926 9950http://www.mch.dk/

Transport 2017 er Skandinaviens største transportmesse og kan opleves i MCH Messecenter Herning 23. til 25. marts for 14. gang. På messen medvirker 325 udstillere – heriblandt de største lastbil- og busmærker og en lang række bilimportører, vognopbyggere og forhandlere af øvrigt transportmateriel. Desuden deltager mange udbydere af serviceydelser, brancheorganisationer og medier. Der udstilles i 12 haller og på et stort udendørs område. Messearealet er på over 55.000 kvadratmeter, og man regner med mere end 25.000 gæster. Læs mere på http://www.transport-messen.dk/, på Facebook og på Linkedin med #transportmessen.

Følg pressemeddelelser fra X MCH Messecenter Herning

Flere pressemeddelelser fra X MCH Messecenter Herning