Marianne Nord Hansen genvalgt til Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse

Sygeplejerske og cand.scient.soc, Marianne Nord Hansen, Frederiksberg, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse.

Marianne Nord Hansen, der er har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2014, er også formand for Senfølgerforeningen, som er patientforening for mennesker, der oplever senfølger efter kræftsygdom eller behandling.

Som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse arbejder Marianne Nord Hansen blandt andet for, at alle kræftpatienter i opfølgningen løbende behovsvurderes ud fra fælles nationale redskaber, og at alle informeres om og uddannes til at være opmærksomme på tegn på tilbagefald og senfølger.

Repræsentantskabet er Kræftens Bekæmpelses øverste myndighed, og valg til hovedbestyrelsen fandt sted ved repræsentantskabsmødet i Kolding 21. maj 2017.

Marianne Vestergaard
Kommunikation

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.