Marianne Kirkegaard vinder af Women´s Board Award 2018

HKH Kronprinsesse Mary, prismodtager Marianne Kirkegaard og juryformand Thomas Thune Andersen ved overrækkelsen af Women´s Board Award 2018 fredag eftermiddag hos Lederne. Foto: Lederne

Marianne Kirkegaard, der er CEO i CSM Bakery Solutions i Atlanta i USA, blev fredag eftermiddag den femte modtager af den prestigefyldte bestyrelsespris Women´s Board Award. Prisen blev overrakt ved et arrangement hos Lederne af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary.

49-årige Marianne Kirkegaard blev ansat i CSM Bakery Solutions, som er en af verdens førende virksomheder inden for bageartikler, i 2011. I 2016 blev hun udnævnt til administrerende direktør for virksomheden, der har flere end 8.500 ansatte, og samme år blev hun optaget på Insight Success´ anerkendte liste over de 30 mest indflydelsesrige kvinder i amerikansk erhvervsliv.

Marianne Kirkegaard sidder i bestyrelsen for Dansk Supermarked og Aarhuskarlshamn (AAK). Hun har en MBA i ledelse fra CBS og er cand.merc. i økonomi fra Handelshøjskolen i Aarhus.

Marianne Kirkegaard siger, at hun både er stolt og beæret over at modtage Women´s Board Award 2018.

- Som kvindelig leder i en stadig mandsdomineret forretningsverden har jeg oplevet, at det i mange sammenhænge kræver en ekstra indsats at komme i betragtning til de mest spændende jobs i ledelses- og bestyrelsessammenhæng. Til gengæld har jeg også oplevet, at vi på grund af debatten om kvinder i ledelse får ekstra opmærksomhed og i mange sammenhænge fordele, når vi så får de pågældende jobs. Og dét forpligter, siger Marianne Kirkegaard.

Hun betoner betydningen af at have rollemodeller for potentielle kommende kvindelige ledere og slår fast, at hun som modtager af Women´s Board Award nu ser frem til at være én af rollemodellerne.

Thomas Thune Andersen, der er formand for den syv personer store jury bag Women´ Board Award, siger om Marianne Kirkegaard:

- Mariannes karriereforløb viser, at en bestyrelseskarriere kan styrkes af, at man også tør tilvælge et jobliv uden for Danmarks grænser. Det spring er der stadig ikke så mange kvinder, der tager. Så hun er ikke kun fagligt, men også med sit personlige valg en stærk rollemodel, fastslår Thomas Thune Andersen.

Formålet med Women’s Board Award er at synliggøre danske kvinder, som har solid ledelseserfaring og dokumenterede faglige kompetencer, der giver potentiale til en post som bestyrelsesformand. Prisen er således et led i indsatsen for at øge diversiteten i de danske bestyrelser. 15 kvinder fra dansk erhvervsliv var med i opløbet om at blive modtager af prisen i år.

Ved prisoverrækkelsen fredag var der taler af blandt andre Jimmy Maymann, formand for UN Live Online, bestyrelsesformand Eivind Kolding, CASA Group og Danmarks Skibskredit, og CEO Marianne Dahl Steensen, Microsoft Danmark.

Omkring 200 indbudte gæster fra dansk erhvervsliv deltog i arrangementet.

Fakta om Women’s Board Award

Women’s Board Award blev første gang uddelt i Danmark i 2014. Vinderen modtager et stipendium til Insead.

Den norske organisation Styreinformasjon står bag prisen, som også uddeles i Finland, Norge og Sverige.

Partnere bag prisen i Danmark er AIG, Alumni, Deloitte og Lederne.

Tidligere modtagere af prisen:

• 2014: Eva Berneke, CEO, KMD
  • 2015: Merete Eldrup, CEO, TV2
  • 2016: Lene Skole, CEO, Lundbeckfonden.
  • 2017: Pernille Erenbjerg, CEO, TDC A/S

Juryen består af:

• Thomas Thune Andersen (formand for juryen), Bestyrelsesformand Ørsted A/S m.fl.
  • Lene Skole, CEO, Lundbeckfonden
  • Sanna Suvanto-Harsaae, Bestyrelsesformand Altia, Footway, Sunset Boulevard m.fl.
  • Vagn Sørensen, Bestyrelsesformand
  • Jørgen Huno Rasmussen, Bestyrelsesformand