Marianne Karstensen, Gentofte, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse

Søndag blev Marianne Karstensen valgt til hovedbestyrelsen under repræsentantskabsmødet i Kolding.

Marianne Karstensen, Gentofte, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Det skete søndag på foreningens repræsentantskabsmøde i Kolding.

Marianne Karstensen, der er HR-konsulent og uddannet sygeplejerske, har i syv år siddet som formand i Egedal lokalforening og – som hun siger – så ved hun, at ’lokalforeninger er verdensmestre i at skabe bedre lokale forhold for kræftpatienter og deres pårørende’. I syv år har jeg ligeledes været formand i regionsudvalget i Hovedstaden.

Hun vil i hovedbestyrelsen bl.a. gøre sit for at sætte fokus på tidlig opsporing af kræft og social ulighed i kræftudredning.

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.