March mod Ensomhed: Støt op om den gode sag når Patrick kommer til Fyn

I samarbejde med 36 kommuner og DGI, og med støtte fra Middelfart Sparekasse og Standoutmedia, vil Patrick Cakirli fra den 16. august til og med den 10. oktober 2021 udføre sin fjerde March mod Ensomhed. I år vil Patrick vandre 1.600 kilometer fra Nexø på Bornholm til København, og videre gennem landet frem mod målstregen i Esbjerg.

Dette gør han hvert år fra uge 33 til og med uge 40 for at sætte nationalt fokus på ensomhed som sundheds- og samfundsudfordring, såvel som for at samle penge ind til March mod Ensomheds Landsindsamling, som i år støtter Ventilen Danmark - en nonprofitorganisation, der forebygger og afhjælper ensomhed blandt unge.

Fra 29. august til 5. september kommer marchen gennem kommuner i DGI Fyn, og store som små kan støtte op om den gode sag ved at gå sammen med Patrick.

Søndag d. 29. august: Torvet, 5900 Rudkøbing til Ramsherred 5, 5700 Svendborg

Mandag d. 30. august: Ramsherred 5, 5700 Svendborg til Torvet, 5800 Nyborg

Tirsdag d. 31. august: Torvet, 5800 Nyborg til Flakhaven, 5000 Odense

Onsdag d. 1. september: Flakhaven, 5000 Odense til Østergade 23, 5400 Bogense

Torsdag d. 2. september: Østergade 23, 5400 Bogense til Nytorv 9, 5500 Middelfart

Fredag d. 3. september: Nytorv 9, 5500 Middelfart til Rådhus Allé 5, 5610 Assens

Lørdag d. 4. september: Rådhus Allé 5, 5610 Assens til Mellemgade 15, 5600 Faaborg

Må aldrig gå alene
Konceptet for March mod Ensomhed er som følger: Patrick må ikke gå, hvis han ikke har følgeskab - ellers skal han stå stille. På den måde bliver hans vandring symbol på vigtigheden af fællesskab og social ansvarlighed i kampen mod ensomhed.

Med en turbulent opvækst på skiftende opholdssteder og i plejefamilie, har Patrick selv oplevet ensomhed - og i december 2016 blev hans ensomhedsfølelse så voldsom, at han besluttede sig for at række ud efter hjælp på de sociale medier.

Han skrev: “Jeg er desperat efter at møde nye mennesker. Jeg er ensom og går igennem den hårdeste periode i mit liv. Jeg vil sidde på trapperne foran Københavns Rådhus fra kl. 14-20. Jeg har sorte bukser og en North Face taske på.”

Og efter det opslag startede initiativet March mod Ensomhed:

“Flere end 380.000 voksne og over 20.000 børn i Danmark føler sig svært ensomme, og Sundhedsstyrelsen opgør, at ensomhed koster samfundet over 8 milliarder kroner årligt. Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre noget ved. Jeg håber, at jeg gennem min vandring kan være med til at aftabuisere følelsen af ensomhed samt inspirere ensomhedsramte borgere til at række ud efter hjælp. Hvis jeg kunne gøre det, så kan alle”, fortæller Patrick.

DGI Fyns bestyrelsesmedlemmer går med
I DGI er der stor opbakning til at sætte fokus på ensomhed med bevægelse:

”Ensomhed er stigende i vores samfund både blandt børn, unge og voksne. Når vi er aktive sammen, så føler vi os som en del af et fællesskab og det styrker vores mentale trivsel, og mindsker dermed ensomheden. Derfor er vi i DGI glade for at støtte op om et projekt som March mod Ensomhed” udtaler DGI’s landsformand Charlotte Bach Thomassen.

Patrick får følgeskab af DGI Fyn undervejs, når Susanne Jensen, bestyrelsesmedlem DGI Fyn, går med i marchen fra Langeland til Svendborg, og når Maria Jæger går med d. 4. september fra Assens til Faaborg:

”Jeg deltager på en del af Patricks rute både som repræsentant for DGI Fyns landsdelsbestyrelse, men i den grad også som privatperson. Som bestyrelse ser vi et stigende antal unge, som har problemer med ensomhed - og det har COVID-19 desværre forstærket. En af foreningslivets helt store værdier er fællesskabet, og det giver derfor også rigtig god mening at støtte op om tiltag som dette for at hjælpe unge ud af ensomheden, siger Maria Jæger, bestyrelsesmedlem DGI Fyn, og forsætter:

”Jeg har ikke mødt Patrick før, men har fulgt lidt med på sidelinjen de forgangne år, og jeg ser frem til at snakke med ham og sætte fokus på et virkelig vigtigt emne - og mon ikke, der bliver tid til at drøfte lidt forskelligt i løbet af de 35 km, der er imellem Assens og Faaborg, fortæller Maria Jæger, bestyrelsesmedlem DGI Fyn.

Om March mod Ensomhed:
March mod Ensomhed er en frivillig social forening, som har til formål at sætte nationalt fokus på ensomhed som sundheds- og samfundsudfordring såvel som for at samle penge ind til velgørenhed.

Patrick Cakirli,
Projektleder hos March mod Ensomhed