Manglende udlicitering af affaldsopgaver koster skatteyderne dyrt
Gladsaxe Kommune skrev sig i går på listen over kommuner, der de seneste år har valgt at hjemtage affaldsindsamlingen. Det sker efter, at et flertal i byrådet bestående af Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og Lokalisten Gladsaxe onsdag aften besluttede, at afhentningen af affaldet hos borgerne ikke skal i udbud, når de nuværende kontrakter udløber i efteråret 2024, men at kommunen selv vil stå for opgaven. Imod stemte Venstre, Konservative og DF.
I ITD er man bekymret over kommunernes hjemtagningsiver. Det gælder også eksemplet fra Gladsaxe, hvor byrådsbeslutningen bygger på en enkelt rapport, der antager, at det kommunale affaldsselskab kan løfte opgaven uden, at det fører til en større regning for borgerne. Det er stik imod erfaringerne fra en række andre kommuner.
- Kommuner bør helt principielt overlade det til dygtige private vognmænd at stå for indsamling af affald. Det er ikke en kommunal opgave at bruge skattepenge på lastbiler og andet udstyr for at løfte en opgave, som det private erhvervsliv gladeligt påtager sig – inklusiv den økonomiske risiko, der er forbundet med at drive virksomhed. Nu har politikerne i Gladsaxe i stedet besluttet, at den risiko skal skatteborgerne bære, og det er hverken fornuftigt eller rimeligt, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.
Ifølge ITD er kommunernes hjemtagning af affaldsindsamlingen langt fra en garanti for besparelser. Faktisk viser en opgørelse foretaget af ITD, at offentlige indsamlingsordninger generelt er dyrere end de private løsninger. Eksempelvis er det med 4.166 kroner om året over dobbelt så dyrt at få hentet affald af det kommunale selskab i Hillerød som i Herning, hvor opgaven er overladt til private vognmænd og koster 1.893 kroner. Denne tendens understøttes også af rapporter.
- Flere rapporter bestilt af kommunerne selv viser, at konkurrenceudsættelse af affaldsindsamlingen har ført til et markant prisfald over årene. Konkurrence er ganske enkelt sundt for affaldssektoren og sikrer, at borgene ikke betaler mere end nødvendigt. Alligevel insisterer nogle kommuner på at slutte ring om sig selv med offentlige monopolselskaber, og man kan jo få den tanke, at hjemtagningen handler mere om ideologi end almindelig sund fornuft, siger Henriette Kjær.
ITD vil i den kommende tid rejse problematikken med kommuners øgede hjemtagning af opgaver over for myndigheder og beslutningstagere, så flere borgere kan nyde godt af de positive effekter af at udlicitere vejopgaver.
Læs mere om ITD’s undersøgelse af de kommunale hjemtagninger i den seneste udgave af ITD-magasinet her
Kontakter
Nicolai Bro JöhnckePressechef
Tlf:+45 3069 9430nbj@itd.dkInformation om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
Inger Støjberg gæster ITD’s vognmandsarrangement21.3.2025 07:28:31 CET | Pressemeddelelse
Når ITD – International Transport Danmark – den 24. maj slår dørene op for årets første Åbent Vognmandsmøde, bliver det med prominent politisk deltagelse. Danmarksdemokraternes partiformand, Inger Støjberg, er hovedtaleren og vil adressere de udfordringer, transportbranchen står over for.
Vejafgift: ITD klager til EU-kommissionen over ulovlig bødepraksis18.3.2025 14:25:11 CET | Pressemeddelelse
Siden den nye kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft, har staten spyttet uretmæssige bøder ud i hobetal. ITD – International Transport Danmark – kan nu offentliggøre, at praksissen bag bødeudstedelsen de facto er ulovlig. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, kalder bruddet på EU-lovgivning for en skandale.
Vejafgift: Vognmænd oversvømmes af bøder12.2.2025 22:40:34 CET | Pressemeddelelse
En aktindsigt fra Færdselsstyrelsen viser, at der i perioden fra den 9. til 14. januar er udstedt 2.978 bødeforlæg for ikke korrekt betalt vejafgift i Danmark. ITD – International Transport Danmark – råber alarm og påpeger, at systemfejl kvæler vognmændene.
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum