Mangfoldigt felt kæmper om at blive Årets Sportsnavn

DIF og Team Danmark afslører yderligere fem nominerede til den fornemmeste idrætspris i Danmark, Årets Sportsnavn. Vinderen kåres til Sport 2021 i Herning 8. januar 2022.

Fælles pressemeddelelse fra DIF og Team Danmark:

I disse uger afsløres de 15 atleter eller hold, der er nomineret til prisen som Årets Sportsnavn 2021. I sidste uge blev de første fem nominerede offentliggjort. Nu afslører DIF og Team Danmark yderligere fem nominerede.

2021 har budt på store øjeblikke på tværs af sportsgrene, og blandt de 10 første nominerede til Årets Sportsnavn finder man blandt andet 10 OL- og PL-medaljevindere samt to verdensmestre.

Årets Sportsnavn er Danmarks mest prestigefyldte idrætspris, som uddeles af idrættens egne organisationer, DIF og Team Danmark.

Hans Natorp, der er formand i DIF og med i dommerkomitéen, siger:

”Når øjnene glider ned over listen med de første 10 navne, der er nomineret til Årets Sportsnavn 2021, er det fantastisk at se, at Dannebrog kommer helt til tops ved de allerstørste sportsbegivenheder i verden. De 10 første nominerede repræsenterer otte specialforbund, hvilket viser en enorm mangfoldighed i dansk eliteidræt. Det skal vi være stolte over i Danmark. Stort tillykke til de nominerede. De fortjener alle at være på listen. ”

Også hos Team Danmark er der løkønskninger til de 10 nominerede:

”Stolthed – det må være det mest passende ord, når vi taler om de mange nominerede til Årets Sportsnavn. For de danske sportsfolk har med deres præstationer i den grad sat Danmark på verdenskortet. Listen over de første 10 nominerede til Årets Sportsnavn bugner af store præstationer og store øjeblikke, for atleterne har udover sportslig succes også givet os alle drama og neglebidende spænding. Hver eneste præstation er en hyldest værdig, og jeg vil gerne sige stort tillykke til jer alle med nomineringen”, siger Lars Krarup, der er formand for Team Danmark og med i prisens dommerkomité.

De fem nominerede atleter:

• 4-km-holdforfølgelsesløb, banecykling: OL-sølv
  • Herrelandsholdet, håndbold: VM-guld og OL-sølv
  • Jonas Vingegaard, cykling: Nr. to i Tour de France, etapesejr i UAE Tour, to etapesejre og samlet vinder af Settimana Internazionale Coppi e Bartali
  • Anne-Marie Rindom, sejlsport (laser radial): OL-guld
  • Jesper Hansen, skeetskydning: OL-sølv, World Cup-guld og World Cup-sølv

I sidste uge blev følgende nominerede afsløret:

• Amalie Dideriksen og Julie Leth, banecykling: OL-sølv og EM-sølv
  • Viktor Axelsen, badminton: OL-guldvinder, vinder Thailand Open x 2 (Super 1000), vinder Denmark Open (Super 1000), finalist ved All England, vinder af Swiss Open, finalist World Tour-finaler, bronze ved Thomas Cup
  • Herrelandsholdet, fodbold: EM-semifinale og VM-kvalifikation
  • Tobias Thorning Jørgensen, paradressur: 2 x PL-guld
  • Emma Aastrand Jørgensen, kajak: 2 x OL-bronze, VM-guld, VM-bronze, 2 x EM-guld, 3 x guld og 2 x bronze i World Cups

Om ’Årets Sportsnavn’

Prisen som Årets Sportsnavn er blevet uddelt siden 1991 af DIF i partnerskab med Jyllands-Posten. Siden 2019 er der indgået et rent sportsligt partnerskab, og prisen uddeles nu af DIF og Team Danmark.

DIF og Team Danmark udpeger i alt 15 nominerede til prisen som Årets Sportsnavn, hvorefter der sættes navn på de tre finalister. Det er dommerkomitéen, som afgør, hvem der skal være den endelige vinder af prisen som Årets Sportsnavn 2021.

Årets Sportsnavn 2021 kåres ved den store sportsgalla Sport 2021 i Herning lørdag den 8. januar 2022. Showet transmitteres direkte på DR1.

Udover æren følger der 75.000 kroner med prisen.

Udvælgelseskriterier

Udvælgelse af Årets Sportsnavn sker ud fra en helhedsvurdering af nedenstående kriterier, som er angivet i ikke-prioriteret rækkefølge. Vægtningen af de enkelte kriterier kan variere.

• Global konkurrence: Hvor udbredt er sportsgrenen og disciplinen, og hvor mange af de store idrætsnationer satser på den?
  • Konkurrencen og medaljens karat: Et verdensmesterskab er typisk sværere at vinde end et europamesterskab. En konkurrence med deltagelse af resten af eliten er også sværere at vinde end en med mange afbud og skader.
  • Kontinuitet og forløb: Er der mange på hinanden følgende bemærkelsesværdige resultater? Eller er der gået mange års målrettet arbejde forud for en sejr, så præstationen virker mere fokuseret og mindre tilfældig end den pludselige sejr, som ingen havde regnet med?
  • Folkelighed: Udbredelsen af sporten i Danmark skaber større interesse og dermed et større pres. Samtidig er den interne, danske konkurrence hårdere.

Dommerkomitéen 2021

2018: Caroline Wozniacki, tennis
2019: Mads Pedersen, cykling
2020: Banelandsholdet i 4.000 meter holdforfølgelsesløb