Mangel på industriteknikere kan sætte en stopper for opsving

Nye tal fra Dansk Metal viser, at manglen på enkelte faggrupper er faretruende stor. Langt flere industriteknikere og smede går på pension, end der bliver uddannet.

Hver gang én ny industritekniker står med sit svendebrev i hånden, går tre industriteknikere på pension. I perioden fra 2011 til 2016 forlod 4.300 industriteknikere arbejdsmarkedet, mens knap 1.500 nye trådte ind.

”Der er områder af Danmark, hvor det næsten er nemmere at bygge en snemand i juni måned, end det er at finde en ledig industritekniker. Vi risikerer, at manglen på kvalificeret arbejdskraft vil give overophedning på arbejdsmarkedet og dermed sætte en stopper for det opsving, vi oplever lige nu”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Hvis flaskehalse på arbejdsmarkedet skal undgås, er det ifølge fagforbundet helt afgørende, at der kommer gang i uddannelsesindsatsen. Det gælder både de unge i form af skabelsen af flere praktikpladser, men i høj grad også efter- og videreuddannelse af den allerede eksisterende arbejdsstyrke.

"Det virker helt paradoksalt, at vi, i en tid hvor det står klart for de fleste, at netop industrien er en af de brancher, der trækker Danmarks vækst, ikke lukker det blødende sår i form af manglende uddannelsesindsats, som vi har været opmærksomme på i årevis. Erhvervsuddannelserne skal styrkes markant, så langt flere får øjnene op for de mange fordele og muligheder, der er ved en faglært uddannelse. Og så skal virksomhederne tage flere lærlinge”, siger Thomas Søby.

I trepartsaftalen fra efteråret 2016 garanterer arbejdsgiverne, at de i løbet af de kommende år vil etablere op mod 10.000 ekstra praktikpladser om året. Arbejdsløsheden i Dansk Metal er faldet fra godt 10 pct. i 2011 til 2,8 pct. i februar 2017. Arbejdsløsheden blandt Dansk Metals medlemmer er endda endnu lavere i blandt andet Midtjylland.

Du kan læse hele analysen ”Mangel på industriteknikere kan sætte en stopper for opsvinget” her

Yderligere info:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071