Mangel på faner i København til valdemarsdagen

Mange har tilmeldt sig Danmarks-Samfundets stort opsatte faneevent i København på valdemarsdag den 15. juni, men sønderjyske deltagere er en mangelvare.

Med sidste tilmeldingsfrist den 31. maj 2019 begynder det at stramme til med antallet af tilmeldte fanebærere og hjælpere til arrangementet i København den 15. juni. Medio uge 21 har omkring 600 personer tilmeldt sig med ca. 300 faner. Ud af disse er der kun tilmeldt 15 Dannebrogsfaner fra Sønderjylland.

Helge Moosmann fra Danmarks-Samfundets Lokalforening Sønderjylland er ikke tilfreds med den sønderjyske opbakning: – Faneparaden i København på valdemarsdag den 15. juni er for alle foreninger og organisationer, der råder over en fane, der bæres manuelt på stang, siger han og uddyber: – Dannebrog som nationalsymbol har stor opbakning her i det sønderjyske område. Så selv om der også er planlagt en række lokale og regionale arrangementer her i landsdelen i dagene op til og på selve Dannebrogs 800 års-dag, har vi brug for, at mange flere melder sig til det landsdækkende arrangement i hovedstaden. Jeg har allieret mig med en række lokale vognmænd, så vi har buskapacitet nok til at flytte rigtig mange deltagere fra Sønderjylland til København, lyder det fra Helge Moosmann, der samtidig oplyser, at han meget gerne modtager tilmeldingerne på telefon 51449306 eller alternativt på mail til helge.moosmann@outlook.dk

Kontakt:
Leif Mortensen
Telefon 21923055
Mail: lm@mkmedier.dk

Landsdækkende Dannebrog 800-udstilling på turné6.6.2019 12:28:41 CESTPressemeddelelse

Et af elementerne i forbindelse med Danmarks-Samfundets projekt Dannebrog 800 er en øget lokal indsats omkring synliggørelse af det landsdækkende arrangement. På den baggrund turnerer et stort antal informative udstillingssæt hen over Dannebrogs jubilæumsår i det ganske land. Ud over lokale og regionale messer og udstillingsevents har mange biblioteker også sagt ja til at opstille udstillingerne som en vidensservice til brugerne. Blandt bibliotekerne er Langeland Bibliotek i Rudkøbing. – Vi har netop etableret udstillingen, som efter planen skal være på plads i hele juni måned, siger Vibeke Næsborg, der samtidig glæder sig over udstillingens historiske fortælling om myten om det danske nationalsymbol, der de facto er verdens ældste nationalflag. Myten om Dannebrog startede den 15. juni 1219, hvor Valdemar 2. Sejr under slaget ved Lyndanisse i Estland ifølge legenden fik hjælp af et rødt banner med et hvidt kors, der fra himlen dalede ned over de trængte danske stridsstyrker. Tegnet fra